menu

Voetafdruk ecommerce steeds kleiner

Voetafdruk ecommerce steeds kleinerSommigen zien online shoppen als iets voor luie mensen. Maar niet iedereen staat erbij stil dat steeds meer pakketdiensten en webwinkels werken aan een kleinere ecologische voetafdruk. En dat het online shoppen in steeds meer gevallen beter is voor het milieu dan naar de winkelstraat rijden.

Internationaal is Amazon sinds enkele jaren actief bezig met het verbeteren van hun ecologische voetafdruk, mede door het toepassen van ‘Kaizen’. Zo schreef Amazon-baas Jeff Bezos in 2008 in een brief aan de aandeelhouders: “De route van de klantervaring die wij hebben gekozen vereist dat we beschikken over een efficiënte kostenstructuur. Het goede nieuws voor aandeelhouders is dat we veel mogelijkheden voor verbetering zien op dit vlak. Overal waar we kijken, en we kijken allemaal, komen we datgene tegen wat ervaren Japanse fabrikanten ‘muda’ of afval zouden noemen. Ik vind dit ongelooflijk stimulerend. Ik zie het als potentieel – jaren en jaren van variabele en vaste productiviteitstoenames, meer efficiënte en snelle omloopsnelheden en meer flexibele kapitaaluitgaven.”

De ecommerce-gigant is dan ook constant bezig alles duurzamer en zuiniger te maken. Zo ontdekte een team in een fulfillment-centrum dat door een bepaalde manier van de vrachtwagens vullen er twintig procent meer dozen in een truck pasten. Met als uiteindelijk resultaat dat Amazon volgens Co.Exist nu meer dan drie miljoen dollar bespaart aan transportkosten en meer dan één miljoen liters brandstof per jaar.

Kiala wil minder uitstoot dan thuislevering
Hier in Nederland wordt er ook veel gedaan aan het verkleinen van de zogeheten ecologische voetafdruk. Zo denkt Kiala met hun ophaalpunten een nog duurzamere oplossing te hebben dan thuisbezorging zou zijn. “De studie toont aan dat Kiala de CO2 uitstoot met 60% kan verminderen ten opzichte van de thuislevering. Indien de consument geen omweg maakt voor het ophalen van zijn pakket of wanneer hij een niet-vervuilend vervoermiddel kiest (te voet, met de fiets), dan kan de eindklant de uitstoot nog meer verminderen tot 81% minder CO2.”

PostNL laat chauffeurs kortste route rijden
Ook PostNL is zich ervan bewust dat zij het milieu belasten als ze brieven en pakjes bezorgen. Dit proberen ze zoveel mogelijk te beperken door onder andere hun ‘voertuigen optimaal te beladen, en steeds de kortste route te laten rijden’. Ook concentreren ze de werkzaamheden in minder gebouwen, investeren ze in energiezuinige technologie en schonere brandstoffen en proberen ze veilig en zuinig rijgedrag bij de chauffeurs te stimuleren.

En UPS zoekt naar eigen zeggen al meer dan honderd jaar naar manieren om efficiënter te werken. Zij meten en rapporteren regelmatig de koolstofimpact van hun operaties en die van hun klanten. Ook gebruiken ze herbruikbare enveloppen. Want met de verpakking is natuurlijk ook voor een duurzame variant te kiezen. Vorig jaar zou iets meer dan één op de vier producten bij de grotere Amerikaanse webwinkels in een duurzame verpakking verstuurd zijn. De verwachting is dat in 2015 één op de drie op deze manier verpakt wordt. En hoewel de verpakkingen van webwinkel-bestellingen goed zijn voor 22% van de uitstoot van koolstofdioxide van een online besteld artikel, is het vervoer van de consument die hetzelfde product in een stenen winkel haalt ‘goed’ voor 65% van de uitstoot.

Minder CO2-uitstoot
Uit onderzoek (pdf) zou ook blijken dat het thuis laten bezorgen van bestellingen waarschijnlijk minder CO2-uitstoot genereert dan de typische tocht naar het winkelcentrum. Wanneer een consument met de auto boodschappen doet of gaat winkelen en minder dan 24 producten per rit koopt (of minder dan zeven in het geval van mensen die met de bus gaan), dan wordt er per product meer CO2 uitgestoten dan wanneer diezelfde producten online gekocht zouden worden.

Nederland staat volgens een recente studie op de negende plek als het gaat om de grootste ecologische voetafdrukken ter wereld. Maar gezien de hierboven beschreven inspanningen, hoeven zowel de webwinkelier, de pakketbezorger als de consument hoeven zich dus steeds minder schuldig te voelen als er online weer eens iets wordt besteld…

Tags

Reacties