menu

‘Veel webwinkels trekken na jaar stekker eruit’

'Veel webwinkels trekken na jaar stekker eruit'Van alle webwinkels die er in ons land worden gestart, staakt een groot deel binnen relatief korte tijd weer zijn activiteiten. Vorig jaar werden er 10.088 webwinkels geopend, maar daarvan zijn er nu nog maar 6692 actief.

Dat blijkt uit een onderzoek van kredietrapporteur Creditsafe in opdracht van het Financieele Dagblad. Het hoge aantal sluitingen heeft vaak niet te maken met een faillisement, maar het is dan eerder zo dat de ondernemer er zelf maar de stekker uittrekt.

Volgens Fonq.nl-oprichter Patrick Kerssemakers moet je als ondernemer dan ook een omzet hebben van ruim een miljoen euro wil je een modaal inkomen uit je webwinkel kunnen halen. En tsja, als we dan de cijfers van Thuiswinkel.org erbij halen, zien we dat meer dan de helft van de 45.000 webwinkels die we in ons land hebben een jaaromzet van minder dan €100.000 heeft.

‘Zitten niet te wachten op zoveelste babykledingwinkel’
Kerssemakers spreekt in de krant van een shake-out onder kleine webwinkeliers. Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is het daarmee eens. Die noemt de concurrentie “knoepertjehard” en stelt dat de markt gewoon niet zit te wachten op  “de zoveelste elektronica- of babykledingwinkel”.

Veel webwinkeliers sluiten dus binnen zeer korte tijd alweer de deuren van hun shop. Hoe dat komt? Volgens Kerssemakers kost het goed laten draaien van een webwinkel veel meer geld, tijd en moeite dan mensen vaak denken. “Het idee dat webwinkels lagere kosten hebben omdat ze geen winkelruimte hoeven te huren en geen kassapersoneel hoeven te betalen, is totaal achterhaald”. Als webwinkelier komen er juist allerlei kosten bij. “Logistiek is duur, goede service is duur en het generen van bezoek aan je site is duur.”

‘Groten worden groter, kleintjes blijven klein’
Als kleine webwinkel is het moeilijk om verder te groeien. Je moet volgens Kerssemakers elke nieuwe klant naar je toe trekken via Google en dat kost al snel zo’n tien tot twintig euro per order. Voor grotere webwinkels zijn die kosten natuurlijk relatief lager, omdat consumenten automatisch op hun site terechtkomen. Daarmee besparen ze dus geld en die centjes kunnen ze weer uitgeven aan marketing of prijsacties. “Zo worden de groten vanzelf groter en blijven de kleintjes klein.”

Tags

Reacties