menu

Tikkie Zakelijk: ‘Vijftig nieuwe shops per week’

Sinds eind vorig jaar kan betaalapp Tikkie ook worden ingezet door webwinkels. Medeoprichter Freek de Steenwinkel vertelt op de Webwinkel Vakdagen dat de eerste tweeduizend zakelijke klanten al zijn aangesloten. “We verwelkomen vijftig nieuwe shops per week.” Goed om te weten: Tikkie Zakelijk staat helemaal los van Tikkie Pay, dat vlak voor de presentatie negatief in het nieuws kwam.

Vlak voor de presentatie op de Webwinkel Vakdagen was Tikkie in het nieuws vanwege mogelijke dataproblemen. Freek maakte daarom direct duidelijk dat Tikkie Pay los staat van Tikkie Zakelijk. Verder benadrukte hij tijdens zijn presentatie dat Tikkie Pay uitvoerig is getest en dat er geen fraudegevallen bekend zijn.

Ondanks dat het niet mogelijk is om batches aan te maken van de bankrekeningnummers, zou fraude op kleinschalige schaal in theorie wel mogelijk zijn. Daarom werd gisteren besloten de dienst pas weer open te zetten zodra alles precies is uitgezocht.

Wekelijks 50 nieuwe bedrijven erbij

Zelf presenteerde Freek over Tikkie Zakelijk. Sinds de lancering in 2016 zijn er ruim vijftig miljoen betaalverzoeken verstuurd, waarmee er in totaal voor meer dan 1,5 miljard euro is terugbetaald via de betaalapp. “Onder de 4,5 miljoen consumenten die de app gebruiken kregen we steeds de vraag of we ook een zakelijke oplossing konden maken”, zegt Freek.

Medio vorig jaar lanceerde het bedrijf daarom Tikkie Zakelijk, waarmee het onder meer webwinkels, scholen, vliegtuigmaatschappijen en kleine zelfstandigen bedient. De eerste tweeduizend zakelijke klanten zijn al aangesloten en dit aantal groeit naar eigen zeggen wekelijks met zo’n vijftig nieuwe bedrijven.

Betaalverzoek tot maximaal 50.000 euro

“Het zijn veelal spelers die zich richten op de consumentenmarkt, maar we hebben bijvoorbeeld ook een autobedrijf als klant dat haar afnemers via ons een betaalverzoek stuurt van vele duizenden euro’s.” Hoewel klanten een betaalverzoek kunnen sturen tot maximaal 50.000 euro, zijn het vooralsnog veel kleinere bedragen die via Tikkie worden afgerekend. Het starttarief voor de merchant is 25 cent per transactie en neemt af naarmate het meer wordt ingezet door de merchant.

‘We zijn voorzichtig Duitsland aan het verkennen’

Het bedrijf focust zich momenteel alleen op de Nederlandse markt. “Tikkie is gekoppeld aan iDeal, wat een typische Nederlandse oplossing is. We zijn wel voorzichtig aan het testen in Duitsland of er interesse is voor Tikkie, maar dit is gericht op de consumentenmarkt.” Freek vertelt dat er alleen al in Nederland jaarlijks ruim twintig miljard peer-to-peer-betalingen plaatsvinden. Dus ook al zou het bedrijf uitsluitend Duitse consumenten bedienen, dan nog is de potentie enorm.

Tags

Reacties