menu

‘Social commerce in Nederland €326 miljoen waard’

De potentiële marktwaarde voor social commerce in Nederland bedraagt 326 miljoen euro. Vooral mannen zijn bereid om geld uit te geven op social media en van alle leeftijdsgroepen is onder jonge consumenten is die bereidheid het grootst.

Dit blijkt uit het rapport ‘Zijn we klaar voor de koopknop?’ dat is opgesteld door Bronto Software. Daaruit komt onder meer naar voren dat een derde van de Nederlandse consumenten een product rechtstreeks vanaf een sociaal netwerk zou aanschaffen. Bij jonge consumenten, tussen de 16 en 24 jaar oud, neemt dit zelfs toe tot meer dan de helft.

Consumenten die via social media iets zouden willen kopen, zijn bereid daar gemiddeld zo’n 64 euro per aankoop aan uit te geven. Aangezien er 5,1 miljoen consumenten in Nederland zijn, komt dat uit op een totale potentiele marktwaarde van 325,7 miljoen euro. En het zijn vooral mannen die op deze manier het meeste uitgeven. Zij zijn bereid gemiddeld zo’n 80 euro uit te geven, terwijl het bij vrouwen bij 44 euro per aankoop blijft.

Kopen via social media

Bij 4 op 10 grotere kans op bezoeken winkel

Uit het onderzoek kan ook worden geconcludeerd dat voor omnichannel-retailers shoppen via social media de winkels eerder helpt dan schaadt. Voor iets meer dan de helft veranderde dit namelijk niks aan hun bezoek aan een stenen winkel, terwijl een aanzienlijke groep (39%) zei dat hierdoor de kans juist toeneemt dat ze een bezoek brengen aan een winkel. Slechts 8 procent verwacht minder vaak te gaan shoppen in een fysieke winkel.

Social media gunstig voor koopgedrag jongeren

“Sociale media lijken zelfs een uitstekende manier te zijn om fysieke winkels bij de jongere consumenten onder de aandacht te brengen. Een meerderheid van de respondenten tussen 16 en 24 jaar denkt eerder een bezoek te brengen aan een winkel als ze er al via sociale media kennis mee hebben gemaakt”, aldus Bronto.

Tags

Reacties