menu

Sana Commerce: ‘Dit jaar wederom internationale groei van 50%’

Softwareleverancier Sana Commerce organiseerde in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek een workshop waarbij een select groepje klanten en prospects inzicht kreeg in het gebruiken van ERP-gegevens als masterdata, de impact van zoekfilters en meerwaarde van PIM. Wij waren vooral benieuwd naar de eigen ambities van het bedrijf.

Sana Commerce is tien jaar geleden ontstaan uit de koker van ISM. Die werkte destijds al voor grote retailers en kreeg steeds meer vragen uit de hoek van groothandels, producenten en andere b2b-spelers. Die wilden graag online, maar werden destijds afgeremd door de soms enorme hoeveelheid data die in systemen was beland. Denk aan klantspecifieke prijzen, aanbod, whitelabel-producten, et cetera.

ISM ontwikkelde Sana Commerce, dat alle productdata uit ERP-systemen zoals Microsoft Dynamics of SAP haalt. Voor aanvullende productinformatie biedt het koppelingen met een PIM-systeem. Al snel werd Sana Commerce volledig zelfstandig, en een van de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. Hiermee is het een alternatief voor oplossingen als Intershop of Hybris en biedt het aan de voorkant een webshop die bijna niet meer van een consumentenwebshop te onderscheiden is en aan de achterkant biedt het gemakken voor de b2b-markt.

Een strategie die volgens Gerard Wijma, operationeel directeur van Broekhof, een groothandel in verpakkings- en decoratiematerialen voor de bloemen- en plantenbranche, werkt. “Wij werken nu 2,5 jaar met Sana Commerce en de resultaten zijn bijzonder goed, ook al liep het compleet anders dan we hadden verwacht. Zo is een groot deel van ons klantenbestand in de webshop compleet nieuw en afkomstig uit gebieden waarop we ons nooit hebben gericht. We boren internationaal compleet nieuwe markten aan en dat zorgde ervoor dat we binnen één jaar de webshop al hadden terugverdiend.”

‘B2b-shopper bijna niet van consument te onderscheiden’

Wat Gerard opvalt is dat de online inkopers bijna niet meer van consumenten te onderscheiden zijn. “We leveren alleen b2b en zullen dat ook blijven doen. Maar het gedrag van een inkoper is niet zo verschillend als dat van een consument. Zo zorgde een verbetering aan ons zoekformulier, waarbij we thumbnails vertoonden in de zoekresultaten en de resultaten optimaliseerden op het gebied van typefouten en realtime-search, voor een verdubbeling van de conversie onder de gebruikers van onze zoekmachine.”

Het zijn zaken waar momenteel ook veel consumentenshops mee stoeien. Gerard verbaast dat niets. “B2B-inkopers zijn ook gewoon online shoppers. Hoewel hun inkooporders complexer zijn, zorgt de ervaring die zij buiten werktijd als consument hebben ervoor dat ze tijdens kantoortijden hetzelfde gemak wensen.”

‘Sana Commerce: Dit jaar groei van 200 klanten’

Sana Commerce voorziet dat deze trend nog wel even doorzet. De voorkant van een b2b-webshop moet qua ervaring niet onderdoen voor webshops als Bol.com of Coolblue. Het verschil zit hem in de achterkant. Daar beheert de ERP de masterdata, eventueel in aanvulling met een PIM, om de marketingmogelijkheden verder aan te sturen.

CEO Michiel Schipperus geeft aan dat het platform al wordt gebruikt door zo’n 1200 webshops wereldwijd, verdeeld over 500 klanten. Een toename van 200 klanten betekent dus een groei van zo’n 40 procent, waarbij het buitenland een belangrijke rol gaat spelen. Sana Commerce had al kantoren in Engeland, Amerika en Azië en sinds vorige maand zijn ook de kantoren in Wenen en München een feit. “Internationale expansie is voor ons een van onze belangrijkste groeiambities, dus eigenlijk kon de verdere uitbreiding van de lokale kantoren niet uitblijven.”

Voor 2025 richt het bedrijf zich op 10.000 klanten. Dat is nog ver weg, maar ze zetten die stip al graag op de horizon. “Het klinkt ambitieus, maar de met de huidige internationale potentie in de markt en het bewezen trackrecord van ons product achten we dit een realistische internationale groeiambitie.”

Tags

Reacties