menu

Reuzen verdienen geld met digitale content

Geld verdienen met digitale contentGoogle is koning en keizer als het aankomt op geld verdienen met digitale content. Facebook is de rising star, en Demand Media moet oppassen dat het niet uiteindelijk als spammer in de boeken verdwijnt. Maar hoe zit het met al die andere bedrijven die digitale content verkopen?

Vooral met digitale advertenties geld verdienen
Geld verdienen met digitale content gebeurt momenteel nog steeds vooral door het plaatsen van digitale advertenties. Al jaren wordt er gesproken over een digitale revolutie waarbij digitale zaken niet langer gratis zouden zijn. Mensen zouden graag willen betalen voor allerlei digitale producten en diensten. Toch zijn er nog maar een handjevol bedrijven die echt binnenlopen met digitale content.

Paidcontent.org onderzocht deze markt en maakte een lijst met de top vijftig bedrijven die in Noord Amerika geld verdienen met virtuele, niet tastbare producten. Het bedrijf kwam tot de conclusie dat er enorm veel geld in deze markt omgaat, maar dat het het een klein wereldje is met vooral enkele grote bekende namen. Anno 2011 wordt het meeste geld met virtuele producten en diensten nog steeds verdiend met advertenties die je overal op het internet tegenkomt.

Top vijftig heeft zevenendertig advertentieverkopers
Van de top vijftig bedrijven die geld verdient met het verkopen van een virtueel product, betreft het in zevenendertig van de gevallen de verkoop van advertenties. In de lijst van bedrijven met de meeste inkomsten uit digitale content staan de bekende namen bovenaan. Google, die met digitale content ruim drie keer zoveel verdient als de nummer twee uit de lijst, is duidelijk superieur als het aankomt op inkomsten uit digitale media.

Yahoo en Microsoft, twee andere bedrijven met hoge advertentieinkomsten, zijn op plek twee en vier terug te vinden. Facebook, een andere bekende naam, moet qua inkomsten over 2010 nog even genoegen nemen met de nummer tien in de lijst maar de kans is groot dat deze binnenkort ook met advertentieinkomsten een top vijf positie weet te veroveren.

Het bedrijf dat in de lijst zich de grootste zorgen moet maken lijkt Demand Media te zijn. Die met websites waarbij auteurs een kleine vergoeding kregen voor het schrijven van allerlei artikelen, tutorials en FAQ pagina’s geld weet te verdienen met simpele Google Adsense of affiliate banners. Het bedrijf lijkt hard geraakt te worden door de nieuwe Google update.

Apple grootste omzet met “echte digitale producten
De grootste revolutie tot nu toe komt duidelijk van Apple die met de digitale appstore en iTunes de nummer drie in de lijst van digitale inkomsten weet te veroveren. Daarmee is Apple eigenlijk een van de eersten die aantonen dat geld verdienen met digitale content in ieder geval kán. Dat de consument bereid is om geld te betalen voor virtuele, niet tastbare producten.

Een ander bedrijf die dit goed heeft ingeschat is Zynga. De makers van de Facebook spellen als Farmville en Cityville. Een beetje jaloers moet ik concluderen dat het bedrijf eigenlijk niet veel meer verkoopt dan wat simpele pixels op een niet zelf ontwikkeld platform. Maar commercieel is het een enorm succes! Met dit soort digitale content weet het bedrijf afgerond en geschat, ongeveer 850 miljoen dollar aan omzet te maken.

Geld verdienen met een virtuele geslachtsverandering?
Blizzard verdiend geld met digitale contentEr zijn meer bedrijven die geld verdienen met digitale games. Blizzard bijvoorbeeld, de producent van het computerspel World of Warcraft, weet naast de gewone inkomsten uit de spellenverkoop en abonnementen, ook nog leuke inkomsten te behalen uit extra digitale diensten. Zoals het veranderen van de naam, wisselen van server, of zelfs een complete geslachtswisseling van het digitale karakter van de speler. Blizzard weet hiermee voor Electronic Arts te blijven, die recent Chillingo (makers Angry Bird) overnamen en momenteel ook bezig zijn met een internetspel. Naar verwachting de duurste om te maken, ooit.

Ook weet Blizzard in de top vijftig net een plaatsje voor Amazon te blijven. Amazon heeft natuurlijk een enorme omzet met simpelweg het verkopen van producten en diensten, maar een groeiend percentage hiervan is digitaal. Zoals digitale muziek, e-boeken of extra diensten.

Last but not least lijken de twee vacaturesites Monster en Careerbuilder het in 2010 nog erg goed te doen. Onbekend is wat trends zoals socialmedia, en dan met name websites als LinkedIn, hier voor rol in gaan spelen.

Al met al vooral een lijst van reuzen
Uiteindelijk is de lijst van bedrijven die virtuele zaken weten te verkopen vooral een kwestie van grote bedrijven met voldoende investeringskapitaal en een lange adem. Zo doen bedrijven als Disney, AOL, Sony, Universal, goede zaken, en dus de advertentiereuzen. Toch blijft men speculeren. Zo bewijzen Zynga en Apple dat een snelle shake-up en omzetgroei met digitale content wel zeker mogelijk is! Wie durft de huidige reuzen uit te dagen en wanneer komt nu echt de verkoop van virtuele goederen van de grond?

Tags

Reacties