Red je Pakketje wil klimaatneutraal bezorgen invoeren

Red je Pakketje wil klimaatneutraal bezorgen invoeren

Binnen drie jaar wil Red je Pakketje haar hele netwerk klimaatneutraal maken waarmee het naar eigen zeggen de ‘eerste CO²-vrije bezorgdienst ter wereld met landelijke dekking‘ zou kunnen zijn. Het gaat dus nog even duren, maar de pakketbezorger claimt deze primeur wel al graag en wil hiermee een voorbeeld worden voor vervoerders wereldwijd.

De pakketbezorging van de ecommerce heeft een enorme belasting op het luchtklimaat. Ook Red je Pakketje heeft dat ontdekt. Het bezorgbedrijf dat sinds maart 2016 landelijk opereert, stootte vorig jaar 1560 ton CO² uit. Medeoprichter en algemeen directeur Sam Rohn: “Sinds onze oprichting groeien wij met honderd procent per jaar, maar we hebben slechts één procent van de Nederlandse pakketmarkt in handen. Je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel er door de gehele logistieke branche wereldwijd wordt uitgestoten.”

Financiering start met subsidie en donaties, daarna volgt de bank

Dankzij een intern onderzoek naar duurzamere oplossingen ontdekte de vervoerder naar eigen zeggen iets wat in de logistieke sector de komende jaren niet haalbaar leek: volledig CO²-vrij bezorgen in heel Nederland. Het kijkt hierbij naar diverse oplossingen zoals fietskoeriers, elektrisch vervoer maar ook naar het planten van bomen ter compensatie. Daarbij zoekt het wel de hulp van de lokale overheid en iedereen met hart voor het klimaat. Zo is een subsidie verkregen van de provincie Gelderland en  is de bezorgdienst een wereldwijde donatiecampagne gestart voor iedereen die de actie wil steunen.

Twee ton is dankzij eigen kapitaal en de subsidie al binnen, de donatiecampagne moet nog eens honderdduizend euro opleveren. “Met €300.000 kunnen we in het eerste kwartaal van 2020 al bij twee miljoen Nederlanders CO²-vrij bezorgen”, geeft de algemeen directeur aan. “Met verdere financiering door de bank kunnen we binnen drie jaar opschalen naar héél Nederland.”

‘Red je Pakketje dient straks als voorbeeld dankzij klimaatprimeur’

De donatiecampagne is net gisteren van start gegaan maar Red je Pakketje kijkt graag vooruit en ziet hiermee zelfs al een mooie wereldwijde primeur. “Hiermee worden we het eerste bezorgnetwerk wereldwijd, dat landelijk CO²-vrij bezorgt.”

Het ziet hierbij dan ook een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd binnen haar branche. “Red je Pakketje kan als voorbeeld dienen voor andere vervoerders. We hopen dat die dankzij deze campagne ook snel tot de conclusie komen dat duurzaam bezorgen kan en niet duurder hoeft te zijn. Alleen zo kunnen we de transitie naar duurzaam bezorgen drastisch versnellen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten