Prijsstrategie van Nederlandse webshops vergeleken

Prijsstrategie van Nederlandse webshops vergeleken

Er wordt wel eens gezegd dat webshops vaak hun prijzen bijstellen. Mede hierdoor ontstaat het gevoel dat er online scherper geprijsd wordt, of dat je regelmatig even moet rondkijken of er ergens geen betere aanbieding is. Prisync deed onderzoek naar de prijsstrategie die Nederlandse webwinkeliers hanteren. Daaruit blijkt dat dagelijks 1,7 procent van alle prijzen wisselt.

Nederlandse webwinkeliers zijn relatief dynamisch met hun tarieven. Ondanks dat spelers als Amazon hier niet actief zijn en grootmachten als bol.com of Coolblue helemaal geen prijsvechtersstrategie hanteren, vindt Prisync Nederlandse webshops toch relatief actief met prijsveranderingen.

‘Nederlandse webshops besteden veel tijd aan de juiste prijsstrategie’

Het Turkse bedrijf biedt tools waarmee je kunt zien of het nut heeft om je prijzen te veranderen. Het heeft webwinkels als klant en monitort actief prijzen op het internet. Naar eigen zeggen had het in 2016 al meer dan 4,5 miljard prijzen gemonitord met automatische scansoftware. Het bedrijf kan dus goed inschatten welke markt het meeste baat heeft bij geautomatiseerde prijsscans. En wat blijkt? Het richt zich sinds begin dit jaar specifiek op de Nederlandse markt.

Dat heeft meerdere redenen. Om te beginnen moet een markt redelijk volwassen zijn voor het aan conversieverbeteringen als prijsoptimalisatie begint. Daarnaast is Nederland voor het Turkse bedrijf goed bereikbaar en overzichtelijk. Maar de retailers in ons land zijn er ook klaar voor. Nederlandse webshops zijn al veel met prijsoptimalisatie bezig, zelfs in sectoren waarin dit nog niet eens echt nodig is. Het bedrijf is van mening dat een gemiddelde Nederlandse webshop bijna een derde minder concurrenten heeft dan buitenlandse spelers. Toch spelen wij erg met de juiste prijs en passen we ze meer dan gemiddeld aan.

Zo vragen Nederlandse webshops in 16 procent van de gevallen een tarief dat eindigt met een 9. Dat is beduidend meer dan gemiddeld, want wereldwijd schommelt het percentage zo rond de tien procent. En van alle prijzen die online genoemd worden is 1,7 procent morgen alweer verouderd. Dat lijkt weinig, maar veel producten hebben een standaardprijs. Het zijn vooral de producten die nieuw of erg populair zijn, waar je de schommelingen verwacht. Met 1,7 procent wisselen de prijzen in Nederland zo’n 30 procent vaker dan het wereldwijd gemiddelde.

‘De gehele productpagina is relatief actueel’

Als we Prisync om toelichting vragen, geeft die aan dat uit de statistieken blijkt dat Nederlandse prijzen vaker dan gemiddeld wisselen, maar dat dit niet direct hoeft te betekenen dat er veel prijsvechters aanwezig zijn. Integendeel, bedrijven die een actieve prijsstrategie hanteren passen prijzen net zo vaak naar boven, als naar beneden aan. Levent AÅŸkan, marketingmanager, geeft aan dat de hele productpagina in Nederland relatief goed en vaak wordt bijgewerkt.

“Het vaak wisselen van de prijs duidt niet meteen op de aanwezigheid van prijsvechters. Het feit dat er in Nederland al veel wordt geëxperimenteerd met automatisering van de productpagina’s, kan er ook aan bijdragen. Een typisch voorbeeld hiervan is dat wij zien dat maar 3 procent van de producten uitverkocht is. Wereldwijd ligt dit percentage met 15 procent een stuk hoger.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten