Preppers in Nederland: een steeds grotere niche

Preppers in Nederland: een steeds grotere niche

Hoewel Nederland relatief veilig is, kunnen ook hier situaties ontstaan die het dagelijkse leven binnen no-time platleggen. Dit geldt niet voor de steeds groter wordende groep preppers, die ook tijdens een crisis prima langere tijd voor zichzelf kunnen zorgen. Ecommerce News ging in gesprek met Nander Knobben, eigenaar van prep-webshop Prepz.nl.

De richtlijn van de overheid is dat iedereen in een noodsituatie minimaal drie dagen voor zichzelf kan zorgen. Je zou denken dat je met een goed gevulde voorraadkast, een EHBO-set en wat warme dekens al een heel eind komt, maar voor een groeiende groep is dat niet genoeg. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je het huis niet meer veilig uit kunt, het elektronische betalingsverkeer ermee stopt of de energievoorziening langere tijd te wensen overlaat?

Er zijn mensen die op dit soort scenario’s graag voorbereid zijn. Zij richten soms hele prepkelders in. Naast voedsel, gereedschappen en verzorgingsproducten slaan ze naast wat cashgeld ook ruilmiddelen op, zoals zilver of granen. Om het echt even vol te houden zijn er zelfs speciale aggregaten die werken op diesel of benzine of via zonnecellen kunnen worden opgeladen. Met dit soort voorbereidingen zijn er mensen die het met gemak een jaar volhouden in hun (ondergrondse) verblijfplaats boordevol proviand en andere middelen om zelfredzaam te zijn.

‘De omzet is dit jaar verviervoudigd’

Veel van deze artikelen kun je gewoon bij de supermarkt of bouwmarkt kopen, maar natuurlijk zijn er ook retailers die zich specifiek richten op deze doelgroep. Hoe groot deze groep is, is niet bekend. De meesten lopen er namelijk niet mee te koop ā€“ de hele wijk zou maar bij jou aankloppen bij calamiteiten omdat jij wĆ©l zelfredzaam bent ā€“ maar naar schatting telt ons land al snel duizenden preppers. Waar zij voorheen hun producten bij verschillende winkels moesten inslaan, ontdekken ook steeds meer online ondernemers deze niche.

Nander Knobben lanceerde Prepz.nl begin 2016, dat in eerste instantie een project naast zijn studie was. “Als student had ik niet veel geld om noodmaatregelen te treffen, maar ik had wel een sterke behoefte om zelfredzaam te zijn”, zegt hij. De shop zorgde ervoor dat Nander zijn voorraad versneld kon aanleggen en tegelijkertijd voldoende inkomsten had om zijn studie te bekostigen.

Een leuke bijverdienste is Prepz.nl niet meer, afgelopen jaar zag Nander zijn omzet bijna verviervoudigen. “Dit komt maar deels door het afronden van mijn studie. Maar de grootste groei zit in het feit dat mensen steeds bewuster worden van hoe afhankelijk we eigenlijk zijn geworden.”

Andere grote spelers op dit gebied zijn Prepshop.nl en Bushcraftshop.nl. Met een doelgroep van in de duizenden blijven de omzetten van deze nichespelers vaak beperkt, maar door het specialistische aanbod en de beperkte concurrentie is hier absoluut brood mee te verdienen.

Steeds meer buitenlandse orders

Aangezien er steeds meer mensen zijn die bij calamiteiten niet afhankelijk willen zijn van anderen, verwacht Nander de stijgende lijn nog wel even vast te kunnen houden. Zeker omdat hij inmiddels ook buiten de landsgrenzen actief is. Momenteel komt ongeveer tien procent uit het buitenland. Dit zijn hoofdzakelijk Belgische preppers, maar ook Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse consumenten weten de shop steeds beter te vinden.

Met de internationale webshop, die binnenkort wordt gelanceerd, wil Nander het buitenlandse bezoek flink laten toenemen. Maar ook in eigen land valt nog veel te winnen. “Hoewel groei voor mij geen doel op zich is, streef ik er wel naar om zo veel mogelijk mensen de vrijheid te gunnen die ik zelf ervaar met mijn levensstijl. Ik richt me nu nog volledig op preppers, maar op termijn wil ik het startpunt worden voor iedereen met een zelfvoorzienende leefwijze.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten