PosterJunkie: ‘Ook het buitenland lonkt’

PosterJunkie: ‘Ook het buitenland lonkt’

Aanvankelijk zag Wouter Rikken zijn posterwebshop als een leuke bijverdienste. Maar toen PosterJunkie na een aantal maanden explosief begon te groeien, besloot hij er volledig voor te gaan. “Het afgelopen jaar verkocht ik vijftien keer meer dan het jaar ervoor.”

Wouter maakte regelmatig posters voor eigen gebruik, waarbij hij bestaand fotomateriaal volledig aanpaste naar zijn eigen voorkeuren. Omdat de ontwerpen ook bij anderen in de smaak vielen, lanceerde hij twee jaar geleden de webshop PosterJunkie. Hij begon met papieren posters, maar breidde het assortiment al snel uit met verschillende soorten aluminium, plexiglas, canvas, textiel en metaal. “Dit bleek het omslagpunt van leuke bijverdienste naar winstgevend bedrijfsmodel.”

Wereldwijde verkoop door samenwerking resellers

Ook de samenwerkingen met grote internationale webwinkels zorgen voor een fijne verkoopimpuls. Ruim een jaar geleden sloot hij licentiecontracten af met resellers in onder meer Duitsland en Amerika. Zij kopen de rechten om Wouters ontwerpen te mogen verkopen, in ruil hiervoor krijgt hij een commissie. “Het enige wat ik hoef te doen is het aanleveren van de ontwerpen, de rest regelen zij.”

De verkoop via zijn eigen kanaal heeft hij ook redelijk kunnen uitbesteden. Op het moment dat er een order binnenkomt, wordt deze door Wouter doorgezet naar één van de drie print-on-demand-bedrijven waarmee hij samenwerkt. “De klantenservice en kwaliteitsbewaking wil ik zelf blijven doen, maar de rest van het proces geef ik graag uit handen.”

‘In principe is het bedrijf oneindig schaalbaar’

“Naast de tijdsbesparing en het feit dat ik geen voorraad hoef te houden, is PosterJunkie op deze manier oneindig schaalbaar”, zegt Wouter, die in 2018 vijftien keer zo veel verkocht als het jaar ervoor. Daarnaast zorgt het ervoor dat hij voldoende tijd overhoudt voor het creatieve proces. “Ik ben soms uren, maar vaker dagen bezig met één ontwerp.”

In de afgelopen jaren ontwierp hij zo’n tweehonderd verschillende posters, waar veelal dieren de hoofdrol spelen. Ondanks dat er enkele bestsellers zijn, zorgt de grote variatie ervoor dat de ontwerpen vrij uniek zijn. Wat ook helpt, is dat er diverse opties zijn in het formaat, het materiaal en het ophangsysteem.

‘Het buitenland lonkt steeds meer’

Sinds kort zijn de kenmerkende dierenafbeeldingen verkrijgbaar als behang, waarmee hij een nog grotere doelgroep hoopt te bereiken. Via de resellers worden de items al wereldwijd verkocht, maar ook zijn eigen webshop trekt steeds meer buitenlandse klanten. Momenteel is een kleine tien procent van de orders bestemd voor de internationale verkoop, vooral in Duitsland en Frankrijk raken consumenten steeds bekender met het bedrijf.

Als het aan Wouter ligt, zal dit percentage in de komende jaren flink toenemen. De internationale naam en samenwerkingen met grote, schaalbare partijen zijn namelijk bepaald geen toevalligheden. “PosterJunkie mag dan gestart zijn als een uit de hand gelopen hobby, het slaat zo goed aan dat ik het potentieel volledig wil benutten.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten