Pig&Hen zet aanval in op Amerikaanse markt
Eind 2013 bracht Dominic Bakker samen met zijn compagnon een kleine collectie armbanden uit. Krap vijf jaar later is Pig&Hen actief in 25 landen, werkt het samen met ruim 1100 resellers wereldwijd en is de eerste eigen vestiging een feit. Het volgende doel: het stapsgewijs veroveren van Amerika. “Als je daar slaagt, lukt het overal.”
Als zeiler maakte Dominic wel eens armbanden van scheepstouw, puur voor eigen gebruik. Zijn goede vriend Rutger Versluis, inmiddels zijn compagnon, was werkzaam in de modebranche en zag er wel handel in. “Er was maar weinig voor mannen. Veel meer keuze dan een goedkoop dun touwtje of een duur sieraad had je niet.”
Binnen een maand 40 winkelorders
Pig&Hen mikt met haar authentieke armbanden op het middensegment. Het label is gebaseerd op de Nederlandse zeevaarthistorie. Ter bescherming tegen scheepsbreuken lieten scheepslieden een varken en een hen op hun voeten tatoeĆ«ren, omdat dit er volgens bijgeloof voor zou zorgen dat ze hun weg terug naar land zouden vinden. “Onze merknaam zegt weliswaar niet wat we verkopen, het symboliseert wel onze identiteit. Bovendien helpt de storytelling ons enorm bij het aan de man brengen van de sieraden.”
Met een gering startkapitaal ā Dominic en Rutger legden beiden 2000 euro spaargeld in ā maakten de twee een eerste collectie. In december 2013 zijn ze officieel gestart, een maand later huurden ze een stand tijdens de Modefabriek. “Sindsdien gaat het hard.” Dit is zwak uitgedrukt, want na afloop van de modevakbeurs waren de heren al 40 winkelorders van grote bedrijven rijker. “Dat was het moment dat we realiseerden dat het wel eens heel groot kon worden.”
Tekst gaat door onder de foto.
Eigen winkels voor de ontwikkeling van het label
Sinds de start groeit Pig&Hen jaarlijks met dubbele cijfers. Dit betekent ook dat er elk jaar heel wat meer armbanden moeten worden geproduceerd. Aangezien de sieraden handgemaakt zijn, legt dit een behoorlijke druk op het bedrijf. Van de ruim zeventig medewerkers zijn er zo’n veertig (grotendeels parttime) bezig met de productie. Ook de logistieke afdeling is goed bemand, want naast de bevoorrading van de resellers zorgen zij voor de verwerking van de consumentenorders. “Vandaag zijn dat er ruim 400 en dat is niet eens uitzonderlijk.”
Toch komt dit aantal niet in de buurt van de volumes die er in de retail omgaan. Twee derde van de omzet gaat via het retailkanaal. Pig&Hen is daarom nog veel te vinden op vakbeurzen, al ligt de nadruk nu op buitenlandse events. De komende twee maanden doet het bedrijf zes landen aan. Vooral in Amerika wordt flink gas gegeven. “Wanneer je het daar wilt maken, lukt dat niet op halve kracht. Dan moet je alle zeilen bijzetten.” Momenteel ligt de focus op het aanhaken van resellers, maar Dominic sluit niet uit dat er op termijn een Amerikaans kantoor wordt geopend.
Hier in Nederland is de eerste eigen vestiging al een feit. Hoewel het merk door de nauwe samenwerkingen met resellers de doelgroep prima weet te bereiken, zien de oprichters het openen van eigen winkels als een volgende stap in de ontwikkeling van het label. “Onze winkel in de 9 straatjes in Amsterdam trekt hoofdzakelijk buitenlandse toeristen, die we zo op een laagdrempelige manier kennis kunnen laten maken met ons merk.”
Las Vegas, New York en Chicago
In Nederland heeft Pig&Hen naar eigen zeggen al een aardige naamsbekendheid opgebouwd, maar in het buitenland valt er nog veel te winnen. “We willen een gerenommeerd merk worden in alle 25 landen waarin we actief zijn.”
Amerika heeft momenteel de meeste prioriteit. Voor een kantoor is het volgens Dominic nog te vroeg, maar aan het merk wordt al hard gewerkt. Dit seizoen staan Las Vegas, New York en Chicago op de beursagenda. Zo gaan de heren stapsgewijs het land door, net zolang tot ze de belangrijkste modehuizen aan zich hebben verbonden. “Ambitieus? Ja, maar we hebben altijd al de ambitie gehad om een grote speler te worden. En als het je lukt om Amerika te veroveren, slaag je overal.”
Reacties