Online omzet groeit in 2023 5 tot 10%
Doordat de winkelstraten dit jaar weer geopend zijn daalde het aantal online verkopen. De online omzetkrimp komt in 2022 waarschijnlijk uit op 3 procent. In 2023 groeit de omzet door de inflatie naar verwachting verder met 5 tot 10 procent.
De opheffing van de lockdown in het eerste halfjaar van 2022 zorgde voor een daling van de online omzet. Prijsverhogingen zorgden in het tweede halfjaar weer voor een minimale omzetgroei. Als resultaat komt de omzetkrimp voor dit jaar waarschijnlijk uit op 3 procent.
Omzetgroei in 2023 komt door de aanhoudende inflatie.
Hoewel er geen recordomzet zoals tijdens de lockdownperiodes in 2020 en 2021 meer bereikt gaat worden, verwacht de ING wel een online omzetgroei in 2023. Dit komt grotendeels door de aanhoudende inflatie. De groei ligt waarschijnlijk tussen de 5 en 10 procent.
Pure webshops genereren meer dan in 2019
Dit blijkt uit een marktanalyse van ING Research. Door investeringen in logistiek en data-analyse is een groot deel van de retailomzet terechtgekomen bij het online segment. Pure webshops genereren dit jaar volgens een schatting 6 miljard euro meer dan in 2019. De bank verwacht een verdere verschuiving naar online, omdat consumenten vaker online winkelen en winkelvoorraden nog niet volledig hersteld zijn.
Lagere koopkracht van consumenten verzoorzaakt een volumekrimp van 1% in 2023
De totale retail haalt in 2022 juist een verwachte omzetgroei van 7,5 procent. In 2023 zal deze groei een stuk lager zijn, namelijk ongeveer 2,5 procent. De lagere koopkracht van consumenten veroorzaakt volgend jaar een volumekrimp van 1 procent.
Meer webshops dan non-food winkels
Hoewel er dus een kleine omzetgroei verwacht wordt volgend jaar, is er nog altijd een toenemende druk op de levensvatbaarheid van fysieke winkels. Dit heeft te maken met de stijgende kosten en prijzen. Dit is ook terug te zien in de groei van het aantal webwinkels. Er waren begin dit jaar voor het eerst 22 procent meer webshops dan fysieke non-food winkels.
Reacties