‘Online omzet 2018 wordt €26,3 miljard’
De verwachting is dat in Nederland dit jaar een online omzet van 26,3 miljard euro wordt behaald. Dat zou een groei betekenen van 17 procent in vergelijking met de totale online bestedingen van vorig jaar. De groei is mede gebaseerd op het gegeven dat er in het eerste kwartaal van dit jaar voor bijna 6,3 miljard euro werd uitgegeven bij webwinkels.
En het bedrag dat in het eerste kwartaal werd omgezet, is een stijging van 13 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. Van de bijna 6,3 miljard euro die in de eerste drie maanden online werd uitgegeven, ging 3,3 miljard naar producten en ruim 2,9 naar online diensten.
Online food/nearfood groeit hard
In het eerste kwartaal waren het vooral supermarktartikelen die steeds meer online worden gekocht. Desondanks is deze markt nog relatief klein. Zo werd er in de gemeten periode 382 miljoen euro online uitgegeven aan food- en nearfood-producten, wat 42 procent meer is dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Deze markt heeft dan nog wel een bescheiden aandeel van 4,4 procent, in absolute aantallen is het segment food/nearfood – met meer dan 6,7 miljoen aankopen – de op een na grootste online markt.
Koploper is nog steeds het segment media en entertainment, in deze branche werden in de eerste drie maanden 8,5 miljoen online aankopen gedaan.
16% online aankopen via mobiel
En zoals bijna elk jaar, groeit ook dit jaar het aantal aankopen dat via de smartphone wordt gedaan gestaag verder. Deden we vorig jaar in de eerste drie maanden met z’n allen nog 4,89 miljoen aankopen via de smartphone, dit jaar is dat aantal met maar liefst 65 procent gestegen naar 8,08 miljoen aankopen. En zo kan het dat inmiddels 16 procent van alle online aankopen mobiel gebeurt.
Reacties