menu

‘Nederland heeft honderdduizend webwinkels’

In Nederland zijn er inmiddels ruim honderdduizend webwinkels actief, tenminste als we de bedrijvengids Kompass mogen geloven. Die deed onderzoek naar de stand van zaken in Frankrijk, België en Nederland en concludeert dat Nederland naar verhouding de meeste webwinkels huisvest.

Kompass deed onderzoek naar bedrijven die actief zijn met online verkoop en kenmerkt deze daarmee als webwinkel. In Nederland is een op de acht bedrijven op die manier actief. In België is dat een op de 22 en in Frankrijk een op de 25. Zelfs in absolute aantallen doet Nederland het daarmee niet slecht, met 100.128 webwinkels hier tegenover 142.802 webwinkels in Frankrijk.

‘91% van webwinkel-omzet komt uit kleine organisaties’

Kompass rekent alle bedrijven die online commerciële activiteiten hebben dus mee in haar totaalsom. Daarmee ontstaat een totaal ander beeld dan we zien uit onderzoeken zoals Thuiswinkel.org die eerder liet uitvoeren. Zo ziet Kompass bijvoorbeeld dat 91% van de totale omzet van de Nederlandse internetverkoop komt uit kleine organisaties met 1 tot 5 medewerkers. Twinkle Magazine en Thuiswinkel.org concludeerden eerder juist dat tachtig procent van de online verkoop uit de honderd grootste spelers komt, maar die maken onderscheid tussen B2C en B2B en richten zich vooral op die eerste groep.

Kompass ziet dus veel activiteiten bij kleinere spelers, met name binnen de business-to-business. Zo vertegenwoordigt de dienstensector 58% van de omzet online. De industriële sector realiseert 38% en is een snelle groeier, terwijl de agrarische sector ‘maar’ 4% vertegenwoordigt. Kleine b2b-bedrijven zijn massaal online aanwezig. “De tijd waarin een website nog louter fungeerde als visitekaartje, is voorgoed voorbij”, geeft woordvoerder Maarten Kuiper, verkoopagent voor Nederland, op. “Ecommerce is vandaag prioriteit.”

‘Webwinkel starten is goedkoper’

Volgens Maarten is een van de grootste redenen hiervoor dat het online relatief goedkoop is om mee te starten, in tegenstelling tot het inzetten van verkoopmedewerkers, fysieke verkooplocaties en soortgelijke verkoopmethoden. “Toegankelijkheid is de grote troef van webwinkels. Het kost minder om een webwinkel op te starten dan om een verkooppunt in te richten en te openen. Steeds meer handelaars verschuiven hun aandacht van het materiële naar het immateriële omwille van de kosten gerelateerd aan lonen en bedrijfsruimten, om nog te zwijgen van de voorraadkosten. De technologie maakt het nu immers mogelijk om wereldwijd handel te drijven zonder voorraden en met een productie op vraag.”

Maarten ziet daarin het duidelijke bewijs dat ecommerce in volle bloei is. “Webwinkels zijn niet langer voorbehouden voor enkele grote merken want ze werden al snel ook voor andere bedrijven een haalbare kaart. Voor veel zelfstandigen of managers van zeer kleine ondernemingen is een webwinkel de efficiëntste en snelste manier om een zaak echt van de grond te laten komen. Dankzij ecommerce worden dan ook veel banen gecreëerd.”

Tags

Reacties