Nederland heeft beste ecommerce-landschap
Wij zijn de besten! Wij zijn wereldkampioen ecommerce. De jaarlijkse B2C E-commerce Index van VN-conferentie UNCTAD heeft Nederland dit jaar namelijk op nummer één gezet. We stoten Luxemburg van de troon, dat nu is afgezakt naar een teleurstellende 19e plek.
De B2C E-commerce Index [pdf] meet de bereidheid van een economie om online shoppen te ondersteunen. Dit jaar zijn 151 verschillende landen langs de meetlat gelegd en met elkaar vergeleken op basis van vier factoren, waaronder de betrouwbaarheid van bezorging en het aantal beveiligde servers per één miljoen inwoners.
Europa domineert de index
Vorig jaar scoorde Luxemburg nog het best, maar daar is de postbezorging recent sterk achteruit gegaan. Nederland, dat tijdens de eerste editie in 2015 nog tweede stond en het vorig jaar met een vierde plek moest doen, is nu de nieuwe mondiale ecommerce-kampioen. De top tien uit deze index bestaat uit maar liefst acht landen uit Europa!
40,000 pure players in Nederland
Nederland scoort op veel punten erg sterk, met name wat betreft het aantal beveiligde internetservers per één miljoen inwoners. Er is geen land ter wereld dat op dit vlak zo goed scoort. Ook telde Nederland volgens UNCTAD meer dan 40.000 pure players (retailers die enkel online verkopen) in 2016, het hoogste aantal van de gehele Europese Unie. Ook kent ons land, na Denemarken, het hoogste aandeel online shoppers, namelijk 76 procent van de bevolking die 15 jaar of ouder is.
Alibaba helpt Singapore
De top drie wordt compleet gemaakt door Singapore en Zwitserland. Hierbij is met name de prestatie van Singapore knap te noemen, want het is maar liefst zestien plekken omhoog geschoten ten opzichte van de vorige editie. Dit zou deels te verklaren kunnen zijn doordat ecommerce-gigant Alibaba investeert in Singapore Post en daardoor de betrouwbaarheid van de postbezorging in dit land is verbeterd.
Reacties