Mollie-integratie Shopify vernieuwd

Mollie-integratie Shopify vernieuwd

De oude Mollie-integratie stopt voor Shopify-webwinkels, maar gebruikers kunnen eenvoudig overstappen naar de nieuwe Mollie Payments App. Het advies van Shopify om over te stappen naar  Shopify Payments was een foutje en is dus niet nodig.

Nieuwe integratie

De webwinkelsoftware van Shopify is ook binnen Nederland erg populair. Mollie biedt als betaalprovider daarvoor een bekende betaaloplossing. Deze was aan vernieuwing toe en gebruikers moeten dus even een nieuwe integratie maken. Dat lijkt een logische kleine stap, maar twee weken geleden was er verwarring ontstaan toen Shopify gebruikers een melding stuurde dat de integratie met Mollie binnenkort helemaal niet meer zou werken en het gebruikers.

Op 25 mei stuurde Shopify een vreemd bericht waarin stond dat de software binnenkort niet meer compatibel is met betaalprovider. Foutje, blijkt nu. In het bericht werd gebruikers aangeraden om over te stappen naar Shopify Payments. “Het leek zeker op een stiekeme poging om haar eigen betalingsproduct aan Mollie-klanten te verkopen”, aldus Mollie.

‘Het leek op een stiekeme poging om Shopify Payments aan onze klanten te verkopen.’

Opheffing Mollie-koppeling niet waar

Het is niet de eerste keer dat Shopify stopt met een koppeling. Regelmatig schoont het plugins op en verwijst het huidige gebruikers om over te stappen. Rond dezelfde tijd maakte het bedrijf bijvoorbeeld ook bekend dat het stopt met de eigen dropshipping-app Oberlo. Volgens Mollie liet de webwinkelsoftware-aanbieder in een mail aan duizenden klanten van Mollie weten dat de integratie niet langer zou werken.

‘Mollie adviseert klanten gebruik te maken van de nieuwe Mollie Payments App in Shopify.’

De payment service provider laat weten dat de koppeling met Shopify wel blijft werken. Klanten worden wel geadviseerd om binnen Shopify over te stappen naar de nieuwe Mollie Payments App voor 31 juli. Daarna werkt de vorige versie van de integratie niet meer.

Mail was een fout

Shopify zelf heeft ook al aangegeven dat de integratie met Mollie blijft bestaan. Volgens het softwarebedrijf was de mail een fout, maar het is nog maar de vraag of alle gebruikers hiervan op de hoogte zijn. Mollie publiceerde daarom zelf een blogartikel om aan klanten duidelijk te maken dat de koppeling blijft werken.

UPDATE 9 juni: Shopify heeft Mollie tijdelijk geblokkeerd, wat betekent dat de betaalprovider geen nieuwe webshops kan ondersteunen. Het migreren van bestaande klanten naar de nieuwe app is nu ook niet mogelijk. De blokkering is een reactie op het blogartikel van Mollie eerder deze week, zo laat de betaalprovider in een mail aan klanten weten. Het geeft verder aan dat het samen met Shopify werkt aan een oplossing.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten