menu

Mobiele advertenties steeds relevanter

Er is nogal een verschil tussen wat adverteerders relevante advertenties vinden en hoe consumenten daarin staan. Het lijkt erop dat marketeers de relevantie schromelijk overschatten. En hoewel televisie nog steeds de meest toepasselijke advertenties toont zit daar weinig progressie in. Op smartphones daarentegen zien consumenten de banners en andere reclame relevanter worden.

Dit blijkt uit State Of Digital Advertising 2018, Adobe’s analyse van 183 miljard website-bezoeken, 12 miljard videoweergaven, 150 miljard e-mails en duizend consumenten. Hieruit blijkt onder meer dat meer dan zeventig procent van de adverteerders denkt dat hun advertenties relevant zijn voor het publiek dat ze targeten. Maar slechts 8 procent van de consumenten denkt dat de advertenties die ze voorgeschoteld krijgen altijd relevant zijn, terwijl 27 procent denkt dat ze op z’n minst vaak toepasselijk zijn. “De meeste marketeers zijn dus minder relevant dan dat ze denken te zijn”, aldus Adobe.

'Marketeers denken relevanter te zijn dan ze daadwerkelijk zijn' - Adobe

Onder millennials is social media het meeste relevante kanaal, terwijl de tv dat is bij generatie X (tussen de 37 en 52 jaar oud) en de babyboomers. Mensen die vinden dat social media het meest relevante kanaal is, vinden ook dat de kwaliteit van advertenties is verbeterd.

Smartphone wordt steeds belangrijker

Ondertussen wordt de smartphone een steeds belangrijker apparaat voor consumenten. Afgelopen januari was het aantal website-bezoeken vanaf een smartphone met 21 procent gestegen in vergelijking met de situatie twee jaar ervoor. Tegelijkertijd daalde het aantal desktop- en tablet-bezoeken met respectievelijk 21 en 31 procent.

Volgens Adobe is het beheersen van de smartphone-ervaring een sleutel tot groei. Zo zagen retailers die hun omzet zagen toenemen 48 procent meer bezoeken vanaf de smartphone, terwijl retailers wier omzet daalde het aantal smartphone-bezoekers met slechts 5 procent zag groeien.

‘Social is kanaal van de toekomst voor nieuwe klanten’

Wil je nieuwe klanten aantrekken, dan is investeren in een goede social-mediastrategie misschien wel de oplossing. Het blijkt namelijk dat social media drie keer zoveel verkeer van niet-klanten krijgt dan van klanten. De voorkeur van jongere generaties voor social media houdt volgens Adobe ook in dat dit aantal alleen maar zal blijven toenemen.

Ondanks de groei van social media, blijven directe websitebezoeken en bezoeken via zoekmachines nog altijd de belangrijkste bron van bezoekers voor webwinkels. Onder klanten vindt 51 procent van het websiteverkeer via directe bezoeken of zoekmachineresultaten plaats, terwijl dit percentage bij niet-klanten met 69 procent een stuk hoger is. Dit gaat – niet-verrassend- vooral ten koste van bezoeken via e-mail of nieuwsbrieven.

E-mail blijft een belangrijk kanaal om klanten naar de webwinkel te krijgen.
E-mail blijft een belangrijk kanaal om klanten naar de webwinkel te krijgen.

 

Tags

Reacties