Meer dan 60% van consumenten wil duurzaam online shoppen

Meer dan 60% van consumenten wil duurzaam online shoppen

Het merendeel (66 procent) van de consumenten wil duurzaam online winkelen. Toch weten ze vaak niet hoe ze dit moeten doen. “We moeten consumenten handvatten geven om duurzaam online te winkelen”, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

Nederlandse consumenten zijn wel bereid hun eigen gedrag aanpassen om duurzamer online te winkelen. Maar liefst 84 procent van hen kiest bewust een product in een webshop, om retourzendingen te verminderen. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor van Thuiswinkel.org.

Info over duurzaamheid vanuit webshop

Om consumenten te helpen duurzaam te winkelen, moeten webshops hen meer informatie bieden. “Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid van het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Het is belangrijk om klanten inzicht te geven, om open te zijn over duurzame keuzes, ze voor te lichten en duurzame opties aan te bieden. Die moet je duidelijk laten zien.”

68% kiest voor een duurzame afleveroptie

Maar liefst 68 procent van de consumenten zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die wordt aangeboden. Zo’n 28 procent van de consumenten gelooft dat standaardlevering de volgende dag een duurzame afleveroptie is. Hier moeten consumenten meer informatie over krijgen. De CO²-impact van een bezorging hangt namelijk vooral af van de vulgraad van busjes.

‘Een pakje thuis bezorgen heeft een even grote CO²-impact als het leveren bij een afhaalpunt.’

“Logistieke processen zijn helemaal ingericht op ’s avonds inpakken en de volgende dag leveren. Een pakje thuis bezorgen met efficiënte logistieke processen heeft ongeveer een even grote CO²-impact als het leveren van het pakket aan een winkel of afhaalpunt”, vertelt Herman Wagter van Topsector Logistiek.

Consumenten willen minder plasticgebruik

Consumenten verwachten dat webwinkels zelf ook actie ondernemen om online winkelen te verduurzamen. Maar liefst 88 procent vindt plasticgebruik verminderen belangrijk. Minder verpakkingsmateriaal gebruiken staat met 86 procent op de tweede plaats.

‘In verzendzakken van plastic verzend je geen lucht, waardoor er minder gereden wordt.’

“De vraag is of hiermee écht de grootste impact wordt gemaakt”, vertelt Ten Ham. “Het is vooral belangrijk om pakketten zo klein mogelijk te maken, omdat de verzending van lucht zorgt voor een verhoogde CO²-uitstoot tijdens de distributie. In verzendzakken van plastic verzend je geen lucht, waardoor meer pakketten in een vervoersmiddel passen en er minder gereden hoeft te worden.”

Meeste impact van product zit in productie ervan

“Een grotere milieuwinst valt nog te behalen in de producten die verkocht worden. Als meer webwinkels overstappen op een groter duurzaam productaanbod, kunnen we verschil maken”, vertelt Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. De meeste CO²-impact van een product zit namelijk in de productie ervan.

Toch vinden consumenten een groter aanbod van duurzame producten (77 procent) minder belangrijk dan de verpakking verduurzamen. Bovendien hangt de keuze voor een webwinkel nog in beperkte mate af van duurzaamheid (36 procent).

‘De wil om duurzaam online te kopen is er.’

“Dit is een kans voor webwinkels om aan de slag te gaan met duurzaamheid. Maak klanten bewust van de keuzes die jij gemaakt hebt en de keuzes die hij als klant kan maken, die daadwerkelijk impact hebben. Werk daarin samen met je klant. De wil om duurzaam online te kopen is er”, besluit Ten Ham.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten