lightspeed ecommerce

Logtech Tracey haalt startkapitaal op

Logtech Tracey haalt startkapitaal op

Logistieke startup Tracey heeft startkapitaal verzameld. In combinatie met een eerdere lening is ruim 600 duizend euro opgehaald. Daarmee wil het bedrijf producten doorontwikkelen en verder groeien in Nederland en België. Oprichter Huib Adriaans: “Dit jaar willen we 50 miljoen pakketten analyseren.”

Het Nederlandse Tracey verzamelt data van verschillende vervoerders om de logistiek van webwinkels en fulfilment-partijen te optimaliseren. Het nieuwe groeigeld komt van het Limburg Technology Investment Fund (LTIF) en twee business angels uit de IT en logistiek, aldus het bedrijf. De startup heeft al samenwerkingen met Active Ants, Cheap Cargo en E-commerce Center Europe.

Data van verzenders en vervoerders

Tracey wil met het geld de huidige datadiensten doorontwikkelen en meer klanten in Nederland en België verzamelen, vertelt oprichter Huib Adriaans: “We willen meer koppelingen, meer klanten en meer data. Want hoe meer data, hoe nauwkeuriger ons systeem wordt.”

Tracey koppelt met ruim 30 vervoerders, waaronder PostNL, DHL en UPS.

Wat voor data verzamelt Tracey? “We verzamelen track&trace- en orderinformatie van de verzender, zoals uit voorraad- en webwinkelsoftware. Die koppelen we vervolgens aan de statusinformatie van vervoerders.” Op dit moment koppelt de startup met ruim 30 pakketbezorgers, waaronder PostNL, DHL, UPS en DPD.

Vervoerders vergelijken

Door die verzenddata te analyseren kan Tracey de prestatie van vervoerders meten. Dat doen postbedrijven individueel ook al, zegt Adriaans. “Maar daarin zullen ze altijd optimistisch over zichzelf zijn. Bovendien kun je PostNL en DHL dan niet makkelijk met elkaar vergelijken.” Die vergelijking kan ook per bestemming gemaakt worden, aldus de oprichter. “Zo kan je zien welke partij er hoger scoort in Duitsland of Nederland, bijvoorbeeld.”

Door pakketdata te bestuderen kan de startup daarnaast vertragingen of andere leverproblemen voorspellen: “Het kan zijn dat er in een bepaalde periode of in een bepaald sorteercentrum vaker iets misgaat. Op termijn kan je dat steeds beter voorspellen.” Volgens Adriaans voorspelt Tracey nu 9 van de 10 vertragingen die ook daadwerkelijk plaatsvinden.

Logistieke startup Tracey heeft groeikapitaal opgehaald
Van links naar rechts: oprichters Huib Adriaans, Sander Hak en Bart Michiels.

Samenwerking met Active Ants en Cheap Cargo

Tracey werkt al samen met partijen als Active Ants, Cheap Cargo en E-commerce Center Europe. Die eerste twee vallen onder giganten Bpost en PostNL. Het databedrijf richt zich dan ook op grote webshops, fulfilmentbedrijven en distributeurs.

De startup is gericht op webshops, fulfilmentpartijen en distributeurs.

“De meeste toegevoegde waarde ligt bij partijen die met veel verschillende vervoerders of internationaal werken. Of bedrijven die kostbare spullen vervoeren waarbij je wilt weten of er iets fout gaat.” Een van hun klanten levert bijvoorbeeld aan ziekenhuizen, aldus Adriaans.

‘Dit jaar naar 5 miljoen pakketjes per maand’

Op dit moment traceert Tracey 1 miljoen pakketten per maand. Dat moeten er 5 miljoen per maand worden als het aan Adriaans ligt: “We willen dit jaar 50 miljoen pakketten analyseren.”

“Duitsland en Engeland staan bovenaan de lijst voor verdere uitbreiding.”

Ook hoopt het bedrijf eind dit jaar zijn plekje verdiend hebben op de Nederlandse en Belgische markt. Adriaans: “Duitsland en Engeland staan dan bovenaan de lijst voor verdere uitbreiding. Dat zijn grote markten in Europa.” Natuurlijk lift Tracey daarbij mee op Active Ants, zegt de oprichter. De fulfilmentpartij opende vorige maand nog een vestiging in Engeland en trok eerder al naar Duitsland.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten