menu

Kortingscode voor de feestdagen, goed idee?

kortingscode voor de feestdagenNu we zo richting de feestdagen gaan kopen veel webwinkels groots in. Dat kan natuurlijk betekenen dat je soms goedkoper kunt inkopen, of dat je door volumevoordeel misschien ook wat goedkoper naar de consument kan zijn. Een ideale periode dus om kortingen en actiecodes in te zetten. Goed idee? Wij zijn sceptisch…

Op bijna de meeste webwinkels kom je het wel tegen. Tijdens het afrekenen, dat open veldje voor het invullen van een code waarmee je uiteindelijk net wat minder hoeft af te rekenen. Het klinkt bijna als een schande voor de branche, want we weten allemaal wat er vervolgens gebeurt. Mensen gaan googelen totdat ze op Twitter, kortingscode-sites of andere bronnen iets hebben gevonden waardoor ze net wat minder hoeven af te rekenen dan ze zojuist van plan waren. Alsof de webwinkel zelf ook al vond dat ie er anders te veel winst op maakte.

Je hoeft ook geen statistieken-genie te zijn om te bedenken dat jouw code die kortingensites meer traffic oplevert, dan andersom. Natuurlijk, ze hebben ook wel wat eigen bezoekers, zeker via nieuwsbrieven of social media bijvoorbeeld. Maar dat die zoekers naar een kortingscode van een specifieke webwinkel goed zijn voor meer dan 99% van de traffic van kortingscode-sites zal niemand verbazen. Waarom zou je die sites anders bezoeken? Echte meerwaarde bieden los van de kortingscode zelf blijkt lastig. Je ziet het aan de tekstjes op de verschillende sites. Of aan de persberichten. Een willekeurige van afgelopen week: ‘Nederlanders maken zich amper schuldig aan wardrobing’. Leuk weetje, mooie NU.nl-link dus succesvol persbericht maar wat heeft het werkelijk met de business van de persberichtenmaker te maken?

Ook bij steeds meer affiliate-sites staan de zogenaamde kortingscode-affiliates onder druk. Regelmatig worden ze uitgesloten van deelname. Soms proberen ze het nog via een soort van proxy-sites als Skimlinks.com, maar webwinkels worden er steeds strenger op en codesites verliezen dan ook terrein op de affiliatemarkt. Bedrijven waarvan je voorheen zeker was van een kortingscode, zoals Zalando, Belvilla  of Wehkamp, valt nu opeens weinig over te vinden. Vaak noemen kortingssites ze wel om bezoekers maar het idee te geven dat ze alle kortingen op een plek bieden, maar als je dan die bedrijfspaginas op die sites opzoekt vind je alleen standaard aanbiedingen zoals de outletpagina’s of standaardacties als het wegvallen van verzendkosten vanaf een bepaald bedrag. Als er al een code staat is die vaak streng afgebakend. Grote merken zoals Bol.com of Coolblue bieden momenteel een kortingscode voor een specifiek product bijvoorbeeld. Achteraf googelen naar een kortingscode, als je net je winkelwagen gevuld hebt met allerlei andere zaken, levert dan opeens weinig op.

Toch bestaan ze nog altijd. Kortingscode-sites. En lang niet altijd onterecht want het kan natuurlijk de klant wel net een extra blij gevoel geven. De kans dat hij de aankoop maakt als hij werkelijk een code vindt, kan groeien en het kan dus je conversiepercentage verhogen. Daarnaast is de kans groter dat hij het idee heeft een koopje te hebben gedaan en dat vergroot weer de kans dat hij het doorvertelt en je dus via-via-bezoekers gaat krijgen op je webwinkel. Het tegenovergestelde is natuurlijk ook waar, als jouw bezoekers een kortingscode-veldje zien maar geen code kunnen vinden. De aankoop voelt dan, ongeacht wat de prijs ook is, ietwat duur. Als je dus zo’n veldje hebt, maar nooit korting aanbiedt, is dat misschien nog wel erger.

Korting bieden, toch maar doen? Als je net dat beetje extra naamsbekendheid-, conversie- of omzetverhoging nodig hebt kan dat de doorslag geven. Al is het alleen om al die mensen die kortingssites via social media als Facebook volgen maar te bereiken. Maar weet wel, het is traffic waarvoor je in veel gevallen dubbel betaalt. Bedenk je ook vooraf goed wat voor publiek je aantrekt en wat voor imago je creëert.

Tags

Reacties