Klopt omzet Picnic wel?
Het jaarverslag van Picnic laat zien dat de online supermarkt in 2018 een omzet haalde van 117 miljoen euro. Mooie cijfers? Wellicht, maar waarom zei mede-oprichter Michiel Muller twee maanden terug dat het nu een omzet van ‘ongeveer 300 miljoen’ draait? En in november 2018 dat het dat jaar met 200 miljoen zou afsluiten?
De honderden miljoenen euro’s rollen bij Picnic regelmatig over de tong. Helemaal aan het begin van 2018 sprak mede-oprichter Michiel Muller de verwachting uit om in dat jaar 300 miljoen euro om te zetten. Dat bleek iets te ambitieus, want al aan het eind van datzelfde jaar werden de verwachtingen zwaar getemperd en sprak de topman opeens over ‘maar’ 200 miljoen euro.
Omzet maar 117 miljoen euro
Prima natuurlijk, maar nu blijkt de daadwerkelijk gerealiseerde omzet nóg lager. Een net ingediend jaarverslag, online gezet door Sprout, laat zien dat de omzet van Picnic in 2018 ‘slechts’ 117 miljoen euro bedraagt.
Picnic denkt in 2019 met 100% te groeien
Met de door Picnic zelf genoemde 200 miljoen euro staat het voor dat bedrag ook in de Twinkle 100 van 2019, met een mooie elfde plek net onder H&M en slechts drie plekjes verwijderd van concurrent Jumbo dat 265 miljoen zou hebben omgezet. Maar eigenlijk zou het op de 18e plek moeten staan, één plek boven de ANWB.
De 200 miljoen is overigens geen schatting van Twinkle, maar ‘eigen opgave’. De cijfers zijn dus door Picnic zelf verstrekt. In diezelfde Twinkle 100 staat overigens onder het kopje ‘groeiverwachtingen 2019’ doodleuk vermeld: “100%”. Wij bestellen in de Picnic-app gelijk maar een korreltje zout…
Ook in 2017 was Picnic wat enthousiast met cijfers
Overigens bleken de omzetverwachtingen en de daadwerkelijke omzetcijfers van 2017 ook wat ver uit elkaar te liggen. Zo staat Picnic in de Twinkle100 van 2018 op plek 25 met een (door Twinkle geschatte) online omzet van 75 miljoen euro, sprak het tegenover het AD over 100 miljoen, maar het eerder genoemde jaarverslag laat echter een omzet van 44 miljoen euro zien.
‘Investeerder haakte af na zien kerncijfers’
En wat 2019 betreft, zei Muller twee maanden terug nog tegenover het AD een “omzet te draaien van ongeveer 300 miljoen euro”. We zijn benieuwd naar het volgende jaarverslag! Overigens meldt Exciting Commerce dat een potentiële investeerder voor Picnic was afgehaakt na het zien van de kerncijfers van de online supermarkt. We vragen ons af of de omzetcijfers hier een grote rol in speelden.
Reacties