Klant kan retour meegeven aan PostNL-bezorger

Klant kan retour meegeven aan PostNL-bezorger

Klanten die een pakketje ontvangen van een PostNL-bezorger aan de deur, kunnen aan diezelfde bezorger ook hun retouren meegeven. Door dit in te voeren, hoopt het postbedrijf het aantal ritjes naar de supermarkt of winkel te verminderen.

Dat PostNL nu ook retouren aanneemt, is eigenlijk een logische ontwikkeling. De logistiek moet en kan allemaal veel sneller, efficiënter en duurzamen en als mensen hun retouren tóch al bij PostNL afleveren, waarom dan niet mogelijk maken dat dit ook bij de bezorger van PostNL kan?

Met de nieuwe service volgt PostNL het voorbeeld van onder andere online supermarkt Picnic, dat in sommige regio’s retourpakketjes aanneemt van een select aantal webwinkels. PostNL maakt geen onderscheid in afzender, maar biedt de dienst wel alleen gratis aan als het pakket over een retourlabel met antwoordnummer beschikt.

Retour met label

Heeft het pakketje dat retour moet niet zo’n label – omdat de webwinkel die bijvoorbeeld niet heeft meegestuurd met de oorspronkelijke verzending – dan kan de klant via de website of app van PostNL alsnog zelf een label uitprinten.

Retour zonder extra vervoer

Voor de ‘retour zonder extra vervoer’, zoals PostNL het zelf noemt, hoeft er door de consument geen afspraak gemaakt worden. In de praktijk komt het er dus op neer dat wanneer de consument een pakketje verwacht van PostNL, hij of zij tijdens dat bezorgmoment de gewenste retourzending kan meegeven. Per keer mogen er maximaal vijf pakketjes worden meegegeven met de bezorger. De klant krijgt direct een verzendbewijs met daarop een track-en-tracecode.

Retour aan de deur

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten