menu
Kerstmis

Kerst populairder dan Sint wat betreft cadeaus

Webwinkels doen er wellicht goed aan om hun marketing de komende tijd op de kerstdagen te richten in plaats van op pakjesavond. Sinterklaas mag dan wel meer bij ons Nederlanders passen dan Kerstmis, dat laatste feest is wel hét moment in december waarbij vrienden en familie elkaar cadeaus geven.

Webwinkels zijn als het goed is al lang bezig met hun marketingactiviteiten voor deze feestdagen. En dat mag ook wel, want 43 procent van de Nederlanders is al aan het shoppen geslagen voor de eerste cadeau-inkopen. Uit onderzoek van ICS blijkt dat 76 procent van de Nederlanders doet aan cadeautjes onder kerstboom, tegenover ‘slechts’ 61 procent die dit doet tijdens pakjesavond. Wel geeft iets meer dan één op de drie (37 procent) cadeaus tijdens zowel Kerst als Sinterklaas.

42 procent doet alle inkopen in stenen winkel

Helaas voor de pure players, maar zo’n vier op de tien Nederlanders doen al hun feestdagen-inkopen nog altijd in de stenen winkel. Wel doet 48 procent haar inkopen zowel offline als online. Slechts één op de twaalf Nederlanders shopt cadeautjes alleen online.

Eerder bleek uit onderzoek van Beslist.nl dat er de afgelopen jaren een verschuiving was te zien voor de periode waarin er inkopen voor de feestdagen werden gedaan. Nederlanders zouden al in september langzaam aan op zoek gaan naar cadeaus. Het oriënteren gebeurt hierbij vooral op de smartphone (48%), al worden de meeste online aankopen uiteindelijk op de desktop gedaan.

Zondag kijken, maandag bestellen

Uit het onderzoek van Beslist.nl kwam ook naar voren dat het online koopgedrag van de Nederlandse consument wat is veranderd. Hoewel de zondag nog altijd de drukste dag is qua kijkers, worden de meeste aankopen via het online winkelplatform nu op maandag gedaan, daar waar dat in het eerste halfjaar van 2017 nog de woensdag was. “Hieruit valt op te maken dat mensen sneller tot aankoop over gaan dan voorheen. Een belangrijke ontwikkeling voor webshops om rekening mee te houden bij het uitrollen van marketingactiviteiten voor de feestdagen.”

Volgens Beslist.nl zullen dit soort producten tijdens Sinterklaas en Kerst het vaakst in de schoen of onder de boom liggen:
Top 10 aankopen voor Sinterklaas en Kerst

Tags

Verder lezen

Reacties