menu

Kenniscentrum voor Europese crossborder ecommerce geopend

Carine Moitier, medeoprichtster van de Belgische brancheorganisatie BeCommerce, heeft vandaag een nieuw platform gelanceerd: Cross-Border Commerce Europe. Met dit online kenniscentrum wil ze internationale webwinkels helpen beter hun werk te doen op de Europese ecommerce-markt.

Het nieuwe initiatief richt zich zowel op retailers die enkel online verkopen als op winkels die zowel online als in de winkelstraat zijn te vinden. Ook mikt Cross-Border Commerce Europe op zowel retailers die verkopen aan particulieren als op retailers die aan andere bedrijven leveren.

Crossborder ecommerce verdubbelt in vijf jaar tijd

“Vandaag de dag is de grens tussen on- en offline weg. Zelfs pure online spelers zoals Amazon gaan offline en klassieke offline spelers zoals Ikea leveren aan huis”, zo legt Moitier uit aan Data News. Er zit dan ook flink wat potentie in de crossborder ecommerce-markt. Vorig jaar was deze markt in Europa goed voor 121 miljard euro en de verwachting is dat dit over vier jaar is opgelopen tot 245 miljard euro.

Er zijn al diverse instanties die zich voor heel Europa bezighouden met het stimuleren van de ecommerce-markt, maar Moitier ziet desondanks genoeg ruimte voor haar initiatief. “We merken dat veel bedrijven behoefte hebben aan concrete informatie voor hun Europese activiteiten. Er is bijvoorbeeld een Europees geharmoniseerd label, één etiket om een bestelling vanuit je magazijn tot bij de eindklant te krijgen, maar veel spelers weten niet eens dat het bestaat. Daarnaast is er ook veel rond fulfilment, online betalingen en ecommerce-wetgeving dat we nauw opvolgen.”

Eerst beginnen in West-Europa

Naast dat Cross-Border Commerce Europe een kenniscentrum wil zijn, wil het ook gaan lobbyen in Europa. Het project van Moitier focust zich in eerste instantie op twaalf landen in West-Europa, te weten: Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk en de Benelux.

Tags

Reacties