menu

Intershop: ‘Sterke groei dankzij cloudoplossing’

Intershop bestaat dit jaar 25 jaar en dat werd vorige week, tijdens haar jaarlijkse Roadtrip in Utrecht, gevierd met partners, klanten en andere betrokkenen. Honderden b2b- en b2c ondernemers en andere online specialisten verzamelden zich vorige week in de Utrechtse Fabrique. Wij waren er ook en gingen in gesprek met de CEO over de ontwikkelingen die het platform momenteel doormaakt.

Vorig jaar organiseerde Intershop de eerste roadtrip voor haar Nederlandse gasten en die beviel zo goed dat er besloten werd om er een jaarlijks event van te maken. Voor Intershop is de Benelux een belangrijke markt. Van de nieuwe klanten afgelopen jaar kwam een kwart uit Nederland. En dat aantal is groeiend.

Met name de stap naar de cloud heeft daarin veel betekend. Afgelopen jaar is het Lighthouse-strategieplan in gang gezet, en de cloudoplossing heeft hierin de focus gekregen. Hierdoor is de stap naar online voor veel spelers makkelijker en goedkoper geworden. En dat is nodig want de softwareaanbieder heeft een sterke focus op de b2b-markt en in veel segmenten maken groothandels of fabrikanten nog maar mondjesmaat gebruik van online.

‘Stap naar online in veel segmenten erg groot’

De perceptie is dat de stap te groot is, waardoor deze gemakkelijk wordt uitgesteld. Lastige logistiek, lage marges en grote kanaalconflicten maken het hier lastig. Daarnaast is hier soms al veel in de huidige keten geïnvesteerd en zijn daar grote belangen waar rekening mee moet worden gehouden. Deze bedrijven kunnen niet zomaar hun bestaande business omgooien naar online. Daarvoor moet het bedrijf verschillende fases door.

Intershop heeft zich als software altijd op het leveren van een complete, allesomvattende oplossing gericht. Het wil alles kunnen bieden wat een bedrijf online ambieert, maar ziet ook dat dit soms nu eenmaal te veel in een keer is. Organisaties groeien daar stap-voor-stap naar toe. In de cloudoplossing is veel te configureren, waardoor het nu ook zeer geschikt is voor een middel- tot grootbedrijf dat eerst eens voorzichtig kennis wil maken met online, maar wel een volledig en eenvoudig groeipad wil hebben zonder enige beperking of te grote investeringen.

‘Cloudoplossing maakt stap naar online overbrugbaar’

“We kunnen onze cloudoplossing gemakkelijk aanpassen of zelfs downsizen zodat een bedrijf eerst een specifieke producttak of doelgroep kan aanspreken, of eerst in één land start. Zo kan deze kennis opdoen van de software, het online kanaal en de digitale transitie van de organisatie in beweging  brengen. En als de oplossing dan bevalt, er online successen volgen en de organisatie zich meer en meer transformeert, is deze vervolgens gemakkelijk op te schalen naar meerdere landen, meerdere merken, meerdere verkoopkanalen en meer producten en/of diensten, waarvoor een volledige oplossing nodig is die dit alles kan bieden”, aldus Jochen Wiechen, CEO van Intershop.

De strategie is vorig jaar ingezet en is volgens Jochen een groot succes. “We zien dat door onze cloudoplossing we de eerste stap kleiner maken, en dat resulteert in veel nieuwe klanten die we anders niet hadden bereikt. In 2016 hadden we 12 nieuwe klanten. In de eerste 9 maanden van dit jaar zijn dit er al 20, dus een verdubbeling lijkt me mogelijk. En dat zal voor komend jaar waarschijnlijk ook onze ambitie zijn.”

Gemiddeld gezien zijn de investeringen voor klanten hierdoor kleiner. Dus voor de omzetgroei is Intershop afhankelijk van de groei van het aantal klanten en hoe snel deze spelers opschalen, maar het heeft daarbij veel vertrouwen in haar partnerkanaal. Maar volgens Jochen is dat juist een van de kernpunten van de cloudomgeving. “Een nieuwe klant onboarden op een standalone-omgeving duurt zomaar 6 maanden. Het voordeel van de cloud is dat we via de configuratie veel sneller klanten online kunnen brengen. Als jouw online omgeving een succes blijkt, groeien wij vervolgens graag met je mee. Bij Intershop hoef je je geen zorgen te maken over dit groeipad en zelfs niet over een extreme groei in online transacties tijdens de feestdagen. We hebben klanten die 15 miljard draaien op jaarbasis.”

Tags

Reacties