menu

iDeal-transactie rechtgezet

ideal-transactie rechtgezetZondagavond in het programma Recht Gezet! was te zien hoe een
webwinkel-gedupeerde zijn geld terugkreeg van de PSP. Wij waren verbaasd
en in de veronderstelling dat een iDeal-transactie niet teruggedraaid
kon worden. Hoe bijzonder is dit eigenlijk?

Nadat wij zondag vol verbazing in Recht Gezet! zagen hoe twee PSP’s een iDeal-transactie ‘terugdraaiden’ gingen wij direct op onderzoek uit wat hier nu precies is gebeurd. In het programma is maar weinig zendtijd besteed aan de reacties van de betalingsproviders zelf en alhoewel met beide wel een half uurtje is gesproken wordt natuurlijk net dat ene foute zinnetje uitgezonden.

Om te beginnen zijn we gestart bij RTL4. Helaas willen ze ons niet telefonisch te woord staan. Vervolgens hebben we contact opgenomen met verschillende PSP’s. De situatie blijkt gecompliceerder dan gedacht!

Terugdraaien iDeal-betaling kan!
Allereerst blijkt bij vrijwel alle aanbieders kans op een iDeal-terugbetaling. Dat staat ook netjes in de richtlijnen van Currence omschreven dus die kans is bij alle aanbieders eigenlijk gewoon aanwezig. Die is overigens wel extreem klein, dus een consument hoeft er niet op te rekenen. Maar het kán wel.

Hoe dit in zijn werk gaat? Het geld komt in veel gevallen binnen op een derdenrekening. Als er onderzoek is naar fraude, of de webwinkel om een andere reden het geld niet kan ontvangen, dan heeft Currence richtlijnen waarin ook een situatie wordt geschetst waarbij de PSP het retour stort. Als je geld hebt overgemaakt naar een webwinkel en je verdenkt deze vervolgens van fraude, dan is het dus altijd handig om de PSP op de hoogte te stellen. Hoe eerder die op de hoogte is, hoe beter.

Miscommunicatie bij Sisow
In het geval van Sisow is dit overigens ook de reden van de retourbetaling geweest. Anders dan in het tv-programma was te zien, was er al aardig wat contact tussen de gedupeerde en de PSP geweest. Zo was al ontdekt dat de webwinkel fraudeerde en was er zelfs al onderzocht of het geld dat op de derdenrekening stond niet retour moest worden gestort.

Roel Timmermans van Sisow vertelt ons: “Er is vooraf contact geweest met gedupeerden, politie en Currence. Na overleg met Currence hebben wij de klanten geadviseerd aangifte te doen en hebben hen gemeld dat wij mochten overgaan tot het terugbetalen van de gelden die nog op de derdenrekening stonden. Bij de mensen die geïnformeerd werden dat ze waarschijnlijk hun geld terug konden krijgen zat ook deze gedupeerde. Omdat het geld van hem echter al was uitbetaald aan de verkoper had hij hier eigenlijk niet bij moeten zitten.

Immers alleen bij de klanten waarvan het geld nog niet was uitbetaald mochten wij melden dat het geld werd terugbetaald. Daar is miscommunicatie opgetreden. Dat had niet mogen gebeuren en vanuit dat oogpunt hebben wij hem het bedrag dat hij heeft betaald voor zijn product terugbetaald.”

Dat is wel wat anders dan wij uit het programma van Recht Gezet! konden concluderen! Daar is geen woord gerept over communicatie. En wat er over controle werd genoemd werd nogal negatief belicht.

Uit ervaring en ook na het spreken van diverse goedgeïnformeerde bronnen die we bij dezen niet bij naam zullen noemen kunnen we trouwens opmaken dat die controle óók bij Sisow best aardig in elkaar zit. Of ze de beste controle van alle PSP’s hebben durven we niet te zeggen, maar in tegenstelling tot wat sommige webwinkeliers na het zien van de uitzending denken bestaat de controle uit iets meer dan “tien minuten”.

Je kunt in deze tijd wel een aansluiting krijgen maar het geld komt eerst binnen op de derdenrekening. Sisow wil graag klantvriendelijk en snel handelen, maar voor het geld ook echt op jouw rekening gestort wordt, gaat er eerst nog wel meer papierwerk en controle aan vooraf. Tussen de aansluiting met je webwinkel en de eerste storting op je eigen rekening zit gemiddeld al snel enkele dagen tussen. Dagen waarin Sisow alle kans krijgt om goed onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid van de klant. En Sisow is een PSP die bekend staat om haar snelheid en gemak in aansluiting. Dat deze snelle en effectieve manier van werken van deze PSP nu als onveilig wordt belicht, is gewoon onterecht.

PSP juist erkende gecertificeerde experts
En ook de andere betalingsproviders laten duidelijk weten een strenge controle te handhaven. Ondanks dit valt fraude helaas niet 100% uit te sluiten maar terwijl John van den Heuvel ze compleet verkeerd omschreef als een soort duistere ‘schimmige tussenpersonen’, zijn deze bedrijven juist door allerlei instanties erkend en gecertificeerd. Alle webwinkels gebruiken dit soort tussenpersonen voor de betalingen, zowel Bol.com, Wehkamp.nl, of in het geval van deze twee spelers, de Consumentenbond en Bavaria.

Zelfs RTL4 heeft betalingen laten verlopen via een van de genoemde PSP’s! Wellicht een foutje van John met als doel wat sensatietelevisie maken?

Multisafepay op dit gebied de beste?
Voor je zaken doet met een PSP zijn er aardig wat zaken om te vergelijken en bij vrijwel alle PSP’s hebben we een goed gevoel. We durven ze stuk voor stuk met een gerust hart aan te bevelen. Maar als we telefonisch op zoek gaan naar de beste komt op dit gebied uiteindelijk Multisafepay bij ons als winnaar uit de bus. Het is de enige PSP die aangeeft dat de kans vrij groot is dat een gedupeerde van een webwinkel geld terugkrijgt.

Bij webwinkels die gebruikmaken van de Fast Checkout wordt er tot 200 euro garant gestaan door Multisafepay. Krijgt de consument dus niet geleverd en blijkt de klant gedupeerd te zijn dan zal Multisafepay de klant het bedrag, met een maximum van 200 euro (transactiebedrag dus incl. verzendkosten etc.) terugstorten! Er zijn natuurlijk allerlei voorwaarden en controles maar in vergelijking tot de andere aanbieders is de -relatief onbekende- garantie misschien wel de meest consumentvriendelijke en in deze markt unieke oplossing.

Los daarvan zijn er natuurlijk enorm veel alternatieven. Vertrouw je een webwinkel niet? Zoek dan online eerst naar referenties en ervaringen. Kijk of er een vorm van achteraf betalen wordt aangeboden of dat je eventueel een vestiging kunt bezoeken. Eventueel kan de kopersgarantie van PayPal bij enkele webwinkels als oplossing bieden.

Enkele laatste tips? Zorg bij oplichting altijd voor aangifte bij de politie. Geloof niet alles wat je ziet op het internet. En geloof nog minder van wat je ziet op televisie.

Tags

Reacties