I love yoga: ‘Eigen label is vak apart’
In I love yoga komen drie passies van Margreet Oranje samen. Volgens de eigenaresse is dit essentieel om onderscheidend te zijn. “Ik maakte eens een uitstap naar de hardloopniche, maar omdat ik hier geen gevoel bij had werd het niets.” Ecommerce News sprak haar over de destijds onontdekte yogabranche, de keerzijde van een eigen label en de lastige Duitse markt.
Waar je nu op talloze plekken yoga kunt beoefenen, was het in 2013 een onontdekte levensstijl. Bovendien waren er nauwelijks aanbieders van yogakleding, laat staan met hippe merken. “In het buitenland was dit wel al het geval. Tijdens een werktrip in Singapore ontdekte ik een mooi merk, dat ik daarna online voor duizend euro inkocht en op een yogafestival verkocht.”
‘Ik koop ook artikelen in die geen storm lopen’
Na een geslaagde vuurdoop lanceerde Oranje I love yoga, waar ze haar passie voor yoga, textiel(kennis) en het ontdekken van nieuwe merken wereldwijd combineert. Inmiddels verkoopt ze een dertigtal duurzame yogamerken. Het gros van het assortiment verkoopt ze vanuit huis, waar maar liefst drie ruimtes plaats moesten maken voor de webshop.
Voor de wat grotere artikelen, zoals meditatiekussens en yogamatten, werkt ze samen met een Nederlandse dropship-leverancier. Bij de selectie van nieuwe artikelen houdt Oranje niet alleen rekening met de smaak van haar doelgroep, maar ook met de uitstraling van de webshop. “Een webshop moet leven.”
Belangrijk om shop levendig te houden.
Daarom koopt Oranje regelmatig producten in waarvan ze weet dat ze weinig worden verkocht, maar die de shop wel mooier maken. Hoewel er steeds meer vraag is naar hippe yogakleding, is er ook een grote groep die een duurzame legging in een neutrale kleur wil. “Door een goede mix te hanteren van hip en behoudend, kan ik de hele doelgroep bedienen en blijft de shop levendig.”
‘Duitse markt is interessant en lastig tegelijkertijd’
Daarnaast verandert ze elk seizoen de homepage. “Met onze webshopsoftware van Lightspeed is dit een kleine moeite”, zegt Oranje, die eerst gebruikmaakte van een ander platform. “Hoe groter de shop werd, des te meer functionaliteiten we daar misten, met name op het gebied van maatvoering en productspecificaties. Daarnaast wisten steeds meer buitenlandse consumenten ons te vinden, waardoor we een ecommerce-platform wilden waarmee we konden opschalen. Met Lightspeed konden we snel die internationale shop lanceren.”
Elk seizoen nieuwe homepage.
Oranje focust zich op Nederland en België. Daarnaast lonkt de Duitse markt, ondanks dat ze hier wisselende ervaringen mee heeft. “De yoganiche is er meer verzadigd dan hier. Bovendien is de Duitse consument niet snel tevreden. Ik heb erg weinig retouren, behalve in Duitsland. Tegelijkertijd houd ik van hun punctualiteit. Ik werk samen met meerdere Duitse partijen en ben nog nooit voor verrassingen komen te staan.”
‘Eigen label was toch niet wat ik ervan verwachtte’
Enkele jaren geleden experimenteerde Oranje met een eigen label, maar dit was minder succesvol dan ze verwachtte. Vooral de minimale afnamehoeveelheden vormden een struikelblok. “Vernieuwing is belangrijk in de mode, maar de hoge afnames moest ik bepaalde collecties langer voeren dan wenselijk of ik werd gedwongen om hoge kortingen te geven.”
Ook het feit dat je bij een eigen label ver(der) vooruit moet kijken, vond ze lastig. “Ik heb gemerkt dat een eigen lijn echt een vak apart is. Er zijn zo veel variabelen waar je rekening mee moet houden dat het mij meer energie kostte dan het me opleverde.” Dat andere (web)winkels haar wereldwijd geselecteerde merken regelmatig opnemen in hun assortiment is een consequentie die ze hierdoor voor lief neemt.
Reacties