Hofweb: ‘Met customer funding hebben we vier jaar omzet gekocht’

Hofweb: ‘Met customer funding hebben we vier jaar omzet gekocht’

Waar menig webwinkelier een beroep doet op de bank of een crowdfunding-initiatief start wanneer er extra werkkapitaal nodig is, besloot Peter van IJzendoorn het over een andere boeg te gooien. Hij betrok een aantal vaste klanten bij zijn doel om de biologische webwinkel Hofweb verder uit te bouwen. “Met behulp van customer funding haalden mijn compagnon en ik binnen 26 uur bijna 200.000 euro op.”

Dat het doel zo snel bereikt werd, had Peter, eigenaar van Hofweb, nooit durven dromen. “We hadden er zes weken voor uitgetrokken om minimaal 50.000 euro op te halen. Maar toen we na 26 uur al op bijna twee ton zaten, hebben we de actie snel stopgezet.” In totaal hebben een kleine 100 vaste afnemers geïnvesteerd in Hofweb, waardoor de gemiddelde investering 2.000 euro bleek te zijn. Geen gering bedrag dus voor een consument. “Het toont hoeveel vertrouwen klanten hebben in ons concept.”

‘Er moest meer transparantie in de keten komen’

De biologische webwinkel ontstond 14 jaar geleden uit de behoefte om een alternatief te bieden voor de anonieme supermarktketens. “Hofweb is de enige schakel tussen de boer en de consument, waardoor de keten efficiënt is, de boer een eerlijke prijs voor zijn producten krijgt en de consument verse voedingsmiddelen koopt”, vat Peter het concept samen.

In een drietal regio’s is het bedrijf volgens hem al een begrip, maar daarbuiten liggen nog een heleboel kansen. Het huidige klantenbestand telt zo’n 6000 consumenten, die Hofweb zelf belevert met behulp van eigen busjes. Maar aan deze werkwijze komt snel verandering. “We streven naar een landelijke dekking, zodat ook de biologische boeren in overige regio’s hun producten voor een eerlijke prijs kunnen verkopen. Om dit op logistiek vlak voor elkaar te krijgen, gaan we samenwerken met PostNL. We verwachten voor eind volgende maand door heel het land te kunnen leveren.”

‘Reguliere financiering is achterhaald en inefficiënt’

Voor Peter stond het meteen vast dat de financiering voor onder meer het vergroten van het bezorggebied moest worden opgehaald via een alternatieve financieringsvorm. “Naar mijn mening blijft er in de financiële sector te veel aan de strijkstok hangen, omdat de werkwijze achterhaald en inefficiënt is. Ook de vergoeding die crowdfunding-platformen vragen, vond ik te hoog. Bovendien levert customer funding mij veel meer op, waaronder extra omzet.”

Klanten die wilden investeren in Hofweb konden kiezen uit een rendement van 4,5 procent of een boodschappenrendement van 6 procent. Veel klanten zullen kiezen voor de vergoeding in de vorm van boodschappen, waardoor Hofweb in ieder geval de komende vier jaar is verzekerd van extra omzet. Om de verwachte extra orders goed te kunnen verwerken, investeerde de webwinkel naast de uitbreiding van het bezorggebied ook in het platform. “We hadden al een fijne organische groei, maar we verwachten dat het nu wel eens héél hard kan gaan. Dan kun je daar maar beter organisatorisch alvast op voorbereid zijn.”

Hofweb.nl

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten