menu

Het is weer Cyber Monday

Vandaag is Cyber Monday. De maandag na Thanksgiving is voor Amerikaanse etailers de drukste dag van het jaar, en de term Cyber Monday is een begrip in de Verenigde Staten.

De vrijdag na Thanksgiving staat al jaren bekend als ‘Black Friday’. Op deze dag beginnen veel Amerikanen met de kerstinkopen en maken veel winkels een grote klapper. Het gehele weekend volgend op Black Friday besteden de Amerikanen aan het kopen van kerstkado’s. Om vervolgens op maandag afgepeigerd en gefrustreerd weer op kantoor te verschijnen. Waar de laatste zaken die in de mall niet bemachtigd werden via het internet worden gekocht. Althans, zo stelde de ecommerce organisatie Shop.org.

Shop.org introduceerde de term Cyber Monday in 2005, naar aanleiding van de online verkopen die op de maandag na Thanksgiving en Black Friday 2004 een significante stijging lieten zien. Cyber Monday werd gedoopt tot drukste ecommerce dag van het jaar en Shop.org riep in 2005 zelfs de website Cybermonday.com in het leven, waar aanbiedingen van diverse webshops te vinden zijn. De aanbiedingen zijn in veel gevallen alleen geldig op Cyber Monday zelf.

Maar de dag waarop in 2005 de meeste online aankopen werden gedaan was niet Cyber Monday. De drukste dag  van het jaar voor etailers was 12 december, twee weken na Cyber Monday. En hoewel de online verkoopcijfers in 2004 inderdaad een stijging lieten zien op de maandag na Thanksgiving was de dag ook in dat jaar niet de dag met de meeste online verkopen.

Journalist Robert D.Hof beweert zelfs dat Cyber Monday slechts een twaalfde plaats inneemt in het lijstje van drukste ecommerce dagen van het jaar. Volgens Hof zocht Shop.org naar een manier om online winkelen te promoten. Ze kwamen met een tegenhanger van wat voor offline retaillers Black Friday is: Cyber Monday. Scott Silverman, directeur van Shop.org zegt: ‘It’s not the biggest day, but it was an opportunity to create some consumer excitement.’ (bron: Businessweek)

Cyber Monday lijkt dus voor een klein deel op realiteit te berusten, en voor een groot deel op slimme marketing van Shop.org. Marketing die werkt, want voor veel Amerikaanse webwinkels is Cyber Monday inmiddels inderdaad de belangrijkste dag van het jaar. Steeds meer etailers bieden vandaag speciale deals aan en de term is ook bij consumenten helemaal ingeburgerd. Cyber Monday ging een eigen leven leiden en maakte van de leugen een waarheid. 

Tags

Reacties