Helft Nederlanders verkiest stenen winkel boven webwinkel

Helft Nederlanders verkiest stenen winkel boven webwinkel

Zo’n 45 procent van de Nederlanders verkiest de stenen winkel boven de webwinkel, mits de sfeer in de fysieke shop aangenaam is door bijvoorbeeld muziek, visuele prikkels of geur. Het tastbare aspect bij een stenen winkel wordt nog altijd als een groot voordeel gezien, net als het direct kunnen meenemen van een product.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘De staat van de stenen winkel: 2017‘, dat YouGov hield onder ruim 11.000 consumenten in negen verschillende landen, waaronder Nederland. Hieruit komt naar voren dat consumenten wereldwijd winkelen als een uitje zien. Dit blijkt vooral onder jonge mensen, die niet alleen voor een product komen, maar voor de totale winkelervaring. “De bedrijven die een hoogwaardige shopper experience bieden, zien klanten langer in de winkel blijven, zien ze vaker terugkomen en kennen een hoger aantal aanbevelingen”, aldus Wim van der Stelt van Mood Media, dat het onderzoek liet uitvoeren.

Product aanraken en kunnen passen belangrijk

Onder de Nederlandse consumenten vindt 76 procent de mogelijkheid om een product aan te raken en te passen de belangrijkste reden om naar een stenen winkel te gaan. Ook het product gelijk mee kunnen nemen (60 procent) en de mogelijkheid om nieuwe dingen te ontdekken (49) werden vaak genoemd.

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn in de winkelstraat. Zo is de nummer één frustratie in een stenen winkel als een product niet meer op voorraad is. Ook het moeten wachten in de rij bij de kassa of een te chaotische sfeer in de winkel behoren tot de grootste ergernissen van shoppend Nederland.  Dit valt op te lossen met bijvoorbeeld tablets, waarop de voorraad kan worden bekeken, en muziek in de winkel. Eerder bleek al dat veel retailers hun winkel willen uitbreiden met mobiele oplossingen, zoals real-time inzicht in de voorraad.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam ook naar voren dat 59 procent van de Nederlanders hun laatste impulsaankoop deden omdat een product in de aanbieding was. Daarin behoort Nederland niet tot de top der koopjesjagers, want in Spanje is dit percentage bijvoorbeeld 72 procent.

Aanbieding op mobiele telefoon

Verder bleek dat 49 procent van de Nederlanders het fijn vindt om aanbiedingen op hun mobiel te krijgen wanneer ze in de winkel zijn. Onder de groep van 18- tot en met 24-jarigen is dit percentage zelfs 74 procent. Wereldwijd is men het meest geïnteresseerd in mobiele aanbiedingen in supermarkten of voedingswinkels, gevolgd door kleding- en schoenenzaken en daarna restaurants en cafés. In Nederland zijn de fashionzaken het populairst, gevolgd door supermarkten en horeca.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten