menu

Heb jij al een noodplan voor de feestdagen?

De feestdagen zijn stiekem al begonnen bij veel webwinkeliers. Voor hen is dit de drukste en belangrijkste periode van het jaar. Natuurlijk heb je je de afgelopen tijd drastisch voorbereid, zodat je alles uit de feestdagen kunt halen. Maar heb je ook rekening gehouden met een aantal worst case-scenario’s? Want wat doe je als je vervoerder staakt, je favoriete leverancier onverwachts niet kan leveren of wanneer je website traag is? Webwinkel Weblog geeft tips.

Waarschijnlijk ben je al geruime tijd bezig om zoveel mogelijk bezoekers naar je webshop te trekken. Je hebt alle marketingkanalen geoptimaliseerd en extra uitzendkrachten ingehuurd om alle drukte aan te kunnen. Maar wat nu als die drukte niet komt, of als er iets anders misgaat. Als bij jou de drukte al op volle toeren is kun je deze blog beter voor volgend jaar bewaren, maar als je deze dagen nog een uurtje over hebt kunnen dit misschien net de laatste stappen voorbereiding zijn.

Hackers, hosting of andere schadelijke problemen
Zeker niet iets voor alleen de feestdagen, maar door al die drukte lijkt het wel elk jaar ook voor internetcriminelen een extra drukke periode. Want als webwinkelier heb je waarschijnlijk wel wat beters te doen dan elke avond de logbestanden nalezen en als zo’n hacker ergens binnenkomt en gegevens kan onderscheppen zijn die op dit moment extra actueel en waardevol! Heb jij een plan liggen met acties die je onderneemt als jouw webwinkel negatief in het nieuws komt, je site crasht, lekt of om wat voor reden niet meer werkt? Heb je een 06-nummer van je hostingprovider die kan opschroeven bij onverwachte drukte of als alles als een kaartenhuis in elkaar zakt?

Betaalmogelijkheden
Heb je al getest hoe jouw kassa er uitziet als iDeal een uurtje niet werkt en welke melding je dan op je site laat zien? Een niet te onderschatten factor voor het succes van een webshop is het aanbod van betaalmogelijkheden. Het lijkt inmiddels een traditie te worden dat iDeal met storingen kampt gedurende de feestdagen. Als webwinkelier doe je er daarom goed aan om ook voldoende alternatieven aan te bieden, zoals betalen met een creditcard, PayPal of de mogelijkheid om achteraf te betalen.

Logistieke uitdagingen
UPS heeft vorige maand klanten in Amerika alvast gewaarschuwd dat bezorgingen tijdens kerst dit jaar langer kunnen duren vanwege een beperkte beschikbaarheid van personeel en vervoer. Omdat de bezorging een belangrijk visitekaartje van je webwinkel is, kan dit ook funest zijn voor jouw reputatie. Natuurlijk ben je in zo’n geval niet de enige met dit probleem – enkele jaren geleden heeft het Bol.com nog tonnen gekost om tijdelijk de brievenbuspakketten ook maar als pakketten te versturen – maar ook die afdelingen kunnen een storing of staking hebben. Shops United, dat voor zo’n tweeduizend webwinkeliers collectief logistiek inkoopt bij PostNL en DHL, ziet daarin juist een meerwaarde van het bedrijf. “Omdat wij meerdere verzenders hebben aangesloten op onze software kunnen onze klanten  vandaag nog switchen van aanbieder mocht die zijn belofte niet kunnen waarmaken.” Overigens is bereikbaarheid niet alleen voor de pakketbezorger van belang. Als het in december stormt, sneeuwt en ijzelt, komen jij en mogelijke medewerkers dan wel op tijd op het werk om orders te picken en pakketten in te zamelen? Hoe bereikbaar is je pand en heb je een alternatief als je maar beperkt bereikbaar bent?

Een alternatieve leverancier
Het kan altijd gebeuren dat jouw leverancier bepaalde items niet op voorraad heeft. Vervelend, zeker aangezien het vaker voorkomt dan je misschien verwacht. Na de feestdagen zijn het aantal negatieve reviews met berichten als ‘het pakket kwam pas na Sinterklaas of kerstavond’ niet te tellen. Zeker bij webwinkels die hun leverancier in China of een andere locatie met lange levertijd hebben zitten kan dit problematisch worden. Je kunt dan proberen om snel in te kopen via platformen als Marktplaats.nl en Speurders.nl maar beter is het als je een alternatieve leverancier achter de hand hebt en ook met je eigen leverancier wat extra afspraken hebt gemaakt. Biedt die bijvoorbeeld ook dropshipping aan om alsnog extra snel pakketten bij de klant te krijgen? En heeft hij daarvoor een verpakking, label of pakbon in de huisstijl van jouw webwinkel nodig? Misschien ben je nog niet te laat!

Tags

Reacties