Godu: ‘Volgend jaar actief in minimaal zes niches’

Godu: ‘Volgend jaar actief in minimaal zes niches’

Eind vorig jaar ging de eerste webwinkel van Godu live, recentelijk volgde de tweede nicheshop. De derde staat voor begin volgend jaar op de planning. “Zodra de basis helemaal staat, wil ik jaarlijks vier tot zes nieuwe shops lanceren”, aldus oprichter en algemeen directeur Thomas van Zelst, die van mening is dat er nog genoeg ruimte is voor nieuwe initiatieven.

Tijdens zijn studie commerciƫle economie ontwikkelde Thomas websites en webshops. Ook na zijn studie bleef hij actief in de internetbranche, onder meer met enkele webshops in de tuin- en meubelbranche. Toen zijn compagnon een andere weg wilde inslaan, besloten ze ieder hun eigen ambities te volgen en stortte Thomas zich op de ontwikkeling van een eigen webshopplatform.

‘In elke markt is wat te halen’

Ruim anderhalf jaar besteedde Thomas, samen met een groepje programmeurs, aan de ontwikkeling van het platform. “Ik heb met meerdere systemen gewerkt, waarbij ik altijd op hetzelfde probleem stuitte: zodra je wilt opschalen, gaat de teller flink lopen. Daarbij vind ik het belangrijk om de processen zo efficiĆ«nt mogelijk in te richten. Allereerst om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken en tegelijkertijd de beste beleving te bieden. Maar ook omdat ik wil toewerken naar een platform waar ik alle webshops onder kan hangen.”

Eind vorig jaar lanceerde Thomas Godu-tuin.nl, de eerste in een reeks nicheshops. Begin deze maand volgde Godu-slapen.nl en begin volgend jaar gaat Godu-badkamer.nl live. “In 2020 willen we in minimaal zes niches actief zijn. Na verloop van tijd wordt dit opgeschaald naar vier tot zes nieuwe shops per jaar.” Dat er in de meeste niches al een stevige concurrentiestrijd gaande is, deert Thomas niet. “Zolang je je voldoende verdiept in de markt en doet waar je goed in bent, is er in elke niche wel wat te halen.”

‘Streven naar miljardenbedrijf’

Het gros van de orders komt uit eigen land, maar het is de bedoeling om steeds meer buitenlandse consumenten te bedienen. “We onderzoeken momenteel de mogelijkheden in Duitsland en Engeland”, zegt Thomas. Maar voordat het zover is, moet volgens hem eerst de basis helemaal op orde zijn.

“De grootste uitdaging is om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen, zodat we dit tempo ook op de langere termijn aankunnen”, legt hij uit. Waar de ondernemer dit jaar verwacht af te sluiten met een omzet van ruim een miljoen euro, moet dit volgend jaar minimaal tweeĆ«nhalf miljoen zijn. En het ultieme doel is om er een miljardenbedrijf van te maken.

‘Honger naar groei’

Door stap voor stap de verschillende categorieĆ«n van een shop onder de aandacht te brengen en ondertussen de mogelijkheden van nieuwe niches te verkennen, verwacht Thomas een steeds groter marktaandeel te veroveren. “Ik heb een honger naar groei. Bovendien vind ik het leuk om nieuwe dingen te lanceren.” Naast het verkennen van nieuwe sectoren is hij momenteel bezig met het opzetten van een eigen merk in de tuinbranche.

Tot dusver is alles vanuit eigen middelen gefinancierd, maar voor volgende stappen kijkt Thomas wel naar de mogelijkheden van een bancaire lening of crowdfunding. “We zijn al winstgevend, maar elke euro wordt teruggestopt in het bedrijf.” Om Ć©cht op te kunnen schalen, zowel qua assortiment als bereik, is extern geld volgens hem onmisbaar. “Uiteindelijk wil ik Godu laten uitgroeien tot het grootste platform met het breedste assortiment in de categorieĆ«n die wij bieden.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten