Ecommerce News

Gezondheid aan huis: ‘Laatste dagen stijging van 500%’

Gezondheid aan huis: ‘Laatste dagen stijging van 500%’

Tijdens de Mexicaanse griep in 2009 kon Michiel Roeleveld – eigenaar van Gezondheid aan huis – al enigszins proeven aan de verzamelwoede van mensen. Waar er destijds vooral desinfectiemiddelen werden verkocht, gaan de orders nu veel meer de breedte in. “De afgelopen dagen verkochten we vier tot vijf keer meer dan gebruikelijk”, aldus Michiel.

Normaliter bedient Gezondheid aan huis, dat is opgericht in 2004, een doelgroep die regelmatig voedingssupplementen slikt en graag biologisch eet. Sinds het coronavirus ook hier steeds meer mensen treft, levert de webwinkel aan een veel grotere doelgroep. “Naast de orders van consumenten die in de winkels lege schappen aantreffen, krijgen we ook aanvragen van mensen uit de zorg. Bijvoorbeeld van huisartsen die via de reguliere kanalen geen medicinale alcohol kunnen bestellen.”

‘We werden gedwongen om producten te limiteren’

Drie weken geleden merkte Michiel al een toename in het aantal bestellingen. Inmiddels zijn sommige aanvragen zo buitenproportioneel dat hij heeft besloten om een limiet van drie items per product in te stellen. “Gisteren kreeg ik een bestelling – nota bene van een webwinkelier – met tientallen items per product. Toen ik naar zijn webshop ging zag ik dat hij maar liefst 11,95 euro durft te vragen voor een verpakking paracetamol waar wij 1,33 euro voor rekenen. Bovendien mag hij dit wettelijk gezien niet eens verkopen.”

Michiel besloot de bestelling te annuleren en meteen voorzorgsmaatregelen te nemen om te voorkomen dat zijn producten op de zwarte markt belanden. Het ingestelde limiet moet er niet alleen voor zorgen dat de producten naar een select groepje afnemers gaat, Michiel hoopt er ook mee te bereiken dat mensen zich niet gek laten maken. “Slechts een klein deel van het assortiment is uitverkocht, maar het gros van de artikelen kunnen we gewoon uit voorraad leveren.”

Al ruim 15.000 potten vitamine C verkocht.

Gezondheid aan huis krijgt dagelijks nieuwe leveringen binnen en dat is momenteel bepaald geen overbodige luxe. Van sommige producten – zoals geneesmiddelen en desinfectiemiddelen – had Michiel wel een flinke stijging verwacht. Maar de run die er nu is op vitamine C had hij niet direct zien aankomen. “De afgelopen weken hebben we zo’n 15.000 potten vitamine C verstuurd, terwijl dit er normaal ruim duizend zijn.”

‘Dit kan nog wel maanden duren’

Hoe lang deze situatie duurt, blijft voor iedereen gissen. Michiel denkt dat we nog niet op de helft zijn van wat we nog allemaal gaan meemaken. “In China duurde het maanden voordat het onder controle was en ik verwacht dat het hier niet heel anders zal zijn.” Waar steeds meer online drogisten volgens hem de levertijden moeten aanpassen, voorziet hij momenteel hooguit enkele dagen vertraging.

Onze propositie is uniek in de markt.

Al vanaf de start focust hij zich op voedingssupplementen uit het hogere segment die niet altijd bij de groothandels verkrijgbaar zijn. “Die propositie is uniek in de markt. Alleen de biologische voedingsmiddelen zijn wat lastiger om aan te vullen, omdat deze ketens minder makkelijk kunnen opschalen. Bij voedingssupplementen laat je de machines wat harder werken, maar een product als rijst kun je niet opeens sneller laten groeien.”

Gewoonlijk werkt ongeveer de helft van het 28-koppige team in het magazijn, maar momenteel draait iedereen (deels) mee in het logistieke proces. “Het is heel makkelijk om je met de huidige orderaantallen gek te laten maken, maar dat kunnen we in deze situatie natuurlijk niet gebruiken. Daarom werken we volgens het mantra dat het zelfs in het midden van een orkaan windstil is.”

Het magazijn van Gezond aan Huis.
Het magazijn van Gezondheid aan huis.
Deel dit artikel
Linda

Geschreven door

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Alle artikelen van Linda

Gerelateerde berichten