menu

Gaat AliExpress PostNL verder helpen?

PostNL verdient steeds maar aan ecommerce. Het postbedrijf haalde in de eerste drie maanden van dit jaar 34 procent van haar omzet uit ecommerce. En nu PostNL pakjes gaat bezorgen voor AliExpress, stort het zich echt vol op de ecommerce. Wat kunnen we hier de komende jaren nog van verwachten?

PostNL maakte vandaag de financiële highlights van het eerste kwartaal van het jaar bekend. En daarin werd dus duidelijk dat het aandeel ecommerce is gestegen, van 31 procent in het eerste kwartaal van 2016 naar 34 procent nu. Dit past mooi in de transformatie van een postvervoerder naar een logistiek bedrijf voor de ecommerce-industrie.

Vol in de bezorging van foodproducten

PostNL wil bijvoorbeeld nog meer gaan doen met foodbezorging. Iets wat drie maanden geleden al concreet werd gemaakt, doordat het bekendmaakte voortaan zeven dagen per week foodproducten zoals boodschappen, maaltijdboxen en sportvoeding te gaan bezorgen. “Onze ambitie is om de aanbieder van e-food logistieke diensten te worden in de Benelux”, zo stelt PostNL in het persbericht vandaag.

Meer pakketten, minder post

Dat PostNL steeds meer doet met ecommerce, komt ook tot uitdrukking in de groei van pakketbezorging. Het volume hiervan is gegroeid met 15 procent, terwijl het volume van geadresseerde post in dezelfde periode daalde met 9,6 procent. “Ook de omzet van onze logistieke diensten groeide, evenals de vraag naar aanvullende diensten, zoals bezorging op dezelfde dag.”

PostNL als fulfilmentspeler

Vorige week kwam PostNL met het nieuws naar buiten dat het door de Chinese webwinkel AliExpress is gekozen als de bezorger voor een groot deel van de pakketjes naar Nederland. Hier werd het al voor ingezet, maar PostNL bezorgde pakjes uit China niet altijd aan huis. Maar het mooiste aan de samenwerking met AliExpress is dat consumenten hierdoor niet wekenlang hoeven te wachten op hun bestelling, maar slechts vijf tot zeven dagen. Een dergelijke samenwerking zal door een aantal kleine en grote webwinkels met argusogen worden bekeken. Consumenten die wellicht eerst nog in Nederland shopten voor bepaalde producten, zullen dat nu waarschijnlijk sneller bij AliExpress doen, nu ze weten dat hun bestelling binnen een week in huis is.

Maar voor PostNL kan het ook de opmaat zijn naar een nog intensievere rol als ecommerce-speler. PostNL neemt weliswaar nu de verzending van Chinese producten in Nederland over, maar misschien regelt het binnenkort wel dat moederbedrijf Alibaba een lokale voorraad in PostNL’s distributiecentra kan stallen, waardoor next-day-delivery zomaar een mogelijkheid wordt. PostNL wordt dan niet alleen maar de verzender van (buitenlandse) winkels, maar neemt ook het voorraadbeheer, het inpakken en de retouren voor haar rekening. Het zou een logische vervolgstap zijn in PostNL’s transformatie en omzet-technisch een fraaie compensatie voor de alsmaar afnemende post-tak.

Tags

Reacties