Fonq lanceert vandaag ‘Fonq Partners’
Fonq gaat externe aanbieders toegang geven tot een online marktplaats. Het heeft daarvoor vandaag het ‘Fonq Partners’-programma gelanceerd. Naar eigen zeggen is het nu de eerste webwinkel in Nederland die een specialistische marktplaats in de categorie home & living heeft.
Met het toelaten van externe verkopers op haar platform denkt Fonq uit te kunnen groeien naar een assortiment van meer dan 100.000 producten. Tegelijkertijd moet het partnerprogramma ervoor zorgen dat andere woonwinkels versneld kunnen groeien.
‘Home & living’ groeide met 30% vorig jaar
Als online warenhuis verkoopt Fonq tal van producten. Van meubels tot spullen in de slaapkamer en van DIY-producten tot honderden soorten verlichting. Dat het uitgerekend externe verkopers toelaat in de categorie ‘home & living’, is geen verrassing, aangezien deze – met een groei van 30 procent in online bestedingen vorig jaar – één van de snelst groeiende segmenten in de ecommerce is.
“Deze online groei wordt echter nog geremd door een gefragmenteerde markt van verschillende online en fysieke retailers. Met het openstellen van een marktplaats op het platform biedt Fonq de consument meer overzicht en woonwinkels de mogelijkheid om meer klanten te bereiken”, zo luidt de toelichting.
Elk product wordt door één verkoper aangeboden
Fonq wil er niet alleen zijn voor de grote namen zoals Chesterfield en Beliani, maar ook voor de kleine spelers. Dat wil niet zeggen dat iedereen zomaar wordt toegelaten op het platform. In principe kan iedere retailer zich via de website aanmelden, maar Fonq zegt selectief te werk te gaan bij het aansluiten van nieuwe aanbieders. “Zowel per aanbieder als product kijken we kritisch naar de toegevoegde waarde en elk product zal ook door slechts één verkoper worden aangeboden.”
Reacties