Combined Shape menu
Online Fashion Monitor van Klarna

Fashion wordt vooral op maandagavond gekocht

Het aankoopgedrag wat betreft fashion is in ons land lichtelijk veranderd. Zo geven bejaarden minder geld uit, terwijl de man weer wat meer aan zijn uiterlijk uitgeeft en de vrouw juist minder. Ook de favoriete online-shopdag is veranderd. Niet langer de dinsdag, maar de maandag is de favoriete dag om online bestellingen te plaatsen.

Dit blijkt uit de Online Fashion Monitor die Klarna elk halfjaar uitbrengt. Daaruit blijkt dat, in vergelijking met de vorige meting zes maanden geleden, mannen 14% méér aan hun uiterlijk uitgeven, terwijl dit bij vrouwen juist 6% minder is geworden. Desondanks geven vrouwen gemiddeld nog steeds het meest uit: 97 euro per bestelling, terwijl een man gemiddeld 89 euro betaalt.

Webwinkels moeten zich focussen op 46- tot 55-jarigen
Als we kijken naar de leeftijdsgroepen, dan valt het op dat de grote uitgaven van online fashion kopende 85-plussers lijken te zijn ingedamd, met een terugloop van 109 naar 81 euro. Online fashionwinkels moeten het vooral hebben van de groep die tussen de 46 en 55 jaar oud is. Zij kopen heel stabiel al een paar jaar het vaakst van allemaal en geven ook het meest uit per aankoop. De afgelopen zes maanden was dat gemiddeld 107 euro per transactie. Ook de twee leeftijdsgroepen daaromheen (35-45 en 55-65) doen het met respectievelijk €106 en €101 niet verkeerd.

Wie geven gemiddeld het meest uit per bestelling?

De achteraf-betaalaanbieder keek ook naar op welke dag de meeste bestellingen plaatsvonden. In de vorige meting kwam nog naar voren dat 76% van alle bestellingen doordeweeks plaatsvond en dat hierbij dinsdag de favoriete dag bleek te zijn. Dat is nu anders. Nu wordt 95% doordeweeks gekocht, met maandag als favoriete dag. De meeste aankopen blijven sowieso in de eerste helft van de week gedaan worden. Maar waarbij men eerder nog rondom de lunchtijd shopte, is het piekmoment nu verschoven naar het begin van de avond.

ofm_dagtijd

Tags

Verder lezen

Reacties