Fadello: ‘Eind 2016 één miljoen pakketten verwerkt’

Fadello: ‘Eind 2016 één miljoen pakketten verwerkt’

Met mogelijkheden als een late cut-offtijd, same day delivery en tijdvaklevering biedt Fadello (web)winkeliers een bezorgalternatief voor de grote bezorgers als DHL en PostNL. Maar wat zijn eigenlijk de wensen van de start-up zelf? Ecommerce News ging in gesprek met Martijn Berkhout, CCO bij Fadello.

In beginsel richtte Fadello zich op de lokale winkelier. “Hier komt de naam ook vandaan, die voluit staat voor Fast Delivery Local”, vertelt Martijn. Maar na een pilot met een honderdtal lokale winkels, die technisch goed werkte maar commercieel niet erg aansloeg, besloot het bedrijf zich te richten op grotere retailers als Expert die hun winkels gebruiken als hub voor ecommerce-orders.

Sinds Fadello het over een andere boeg gooide en landelijk opereert, gaan ze als een speer. Ook heeft de Amersfoortse startup inmiddels een omnichannel-oplossing en zijn er de eerste concrete plannen om naar het buitenland te gaan een feit. “Tegenwoordig kunnen we (web)winkeliers, omnichannel-spelers, fulfilmentcentra en platformpartners tot ons klantenbestand rekenen”, vat Martijn samen.

Concurreren met de grote jongens

Veel mensen kennen Fadello vanwege de same day delivery, en dit is ook hun standaard, maar de dienstverlening is breder. Platformpartner Shops United zet Fadello bijvoorbeeld in om de cut-offtijd van haar klanten te verhogen van 17.30 uur naar 23.59 uur. Avondbestellingen die voor middernacht worden gedaan, kunnen dan nog de volgende dag worden bezorgd. Op deze manier kunnen kleinere ecommerce-spelers makkelijker de concurrentie aangaan met de grote spelers voor wie een late cut-offtijd eerder regel dan uitzondering is.

Ook tijdvaklevering is een belangrijke pijler. Voor het merendeel van de consumenten maakt het niet uit of het pakketje vandaag of morgen bezorgd wordt, als ze maar invloed hebben op de levering, legt Martijn uit. “Daarom willen we toe naar een concept waarbij de telefoon als kompas dient en waarbij de consument zowel het gewenste tijdstip als het afleveradres kan aanpassen. De wensen van de klant zijn dus altijd leidend, ook wanneer dat betekent dat wij op het laatste moment onze route moeten aanpassen.”

‘Capaciteitsbeperkingen zijn bij ons niet aan de orde’

Fadello bedient inmiddels een twintigtal grote klanten, waaronder de eerder genoemde Expert en Shops United. Ook Bax-Shop en Voetbalshop maken deel uit van het klantenbestand. “Onze exacte cijfers kan ik niet delen, maar ik kan je wel vertellen dat wij zo’n tien tot vijfentwintig procent van het volume van onze klanten verzorgen.”

Voor een start-up die pas anderhalf jaar bestaat, doet Fadello het zeker niet slecht. “We werken nu nog nationaal, maar we willen in de loop van het jaar uitrollen in België. Andere West-Europese landen volgen vanaf 2017. We werken met externe pick-up partners en koeriers, waardoor we ongelimiteerd kunnen op- en afschalen. Capaciteitsbeperkingen zijn hierdoor niet aan de orde. Zolang de plaatselijke partners aan onze kwaliteitseisen voldoen, kunnen we overal ter wereld direct aan de slag.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten