Exact Online gaat net zo hard als Max Verstappen

Exact Online gaat net zo hard als Max Verstappen

Exact Online bestaat tien jaar en dus zat er een extra feestelijk tintje aan de 2015-editie van Exact Live. Met ruim vierduizend andere aanwezigen hoorden wij gisteren wat zoal de nieuwe trends zijn op het gebied van businesssoftware en daarbij werden metaforen met de aanwezige snelle Max Verstappen zeker niet geschuwd.

Exact Online, dat steeds duidelijker in de ecommercemarkt aanwezig lijkt, bestaat dus tien jaar. Als we samen met Marcel van de Sandt, Product Marketing Director Cloud Solutions bij Exact, enkele cijfers en ontwikkelingen doornemen lijkt het wel alsof het net uit de startblokken is vertrokken. Het bedrijf wil komend jaar zo’n 30 tot 50 procent groeien. Momenteel maken meer dan tweehonderdduizend bedrijven gebruik van de software. Ter vergelijking: alleen in Nederland zijn al 1,4 miljoen bedrijven actief. En in ons land gebruikt de helft van de accountants Exact Online in meer of mindere mate, maar wereldwijd valt daar natuurlijk nog veel te winnen. Uiteindelijk wil Exact uitgroeien tot een top drie speler wereldwijd op het gebied van businesssoftware.

Ontwikkelingen bij Exact Online
Daar moet dus wat voor gebeuren, maar dat het hard gaat is zeker. Vorig jaar tijdens Exact Live werd met trots de honderdste app in de appstore bekendgemaakt, dit jaar staat de teller al op driehonderd. En was het bedrijf vorig jaar net serieus de Belgische grens over, nu is het ook echt actief in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk. En was de software in eerste instantie vooral te omschrijven als een boekhoudpakket, gisteren werden de nieuwe software-ontwikkelingen op het gebied van social, analytics, mobile en cloud gepresenteerd.

Max Verstappen mocht ook even op de foto met Dirkjan van Webwinkel Weblog.
Max Verstappen mocht ook even op de foto met Dirkjan van Webwinkel Weblog.

Het bedrijf is er duidelijk trots op hoe ver het haar eigen visie al heeft kunnen realiseren en durfde wel een ietwat brutale toon op te zetten, op een manier die aanstekelijk werkte. “Waar wil jij naartoe met je bedrijf en zet je daar wel nu de juiste stappen voor? Of blijf je liever in je comfortzone?” Voor de aanwezige Max Verstappen was dat geen issue meer. In de Formule 1 zit de concurrentie je constant op de hielen en volgens Exact is dat bij ondernemen niet veel anders.

De vergelijking met de topsport werd die dag wel vaker gemaakt. Zo werkt er bij Max tijdens een race een team van zo’n veertig man dat zich bezighoudt met de auto. Exact Online heeft een R&D-kracht van ruim driehonderd man sterk, en ziet voor komend jaar een aandachtspunt om haar software binnen bedrijven bij meer mensen inzetbaar te maken. Door het instellen van rechten en inzicht moet het voor meer mensen van organisaties mogelijk zijn om zich te versterken met de software. Teamsport dus, al vertelde Max lachend dat zijn intuïtie het eigenlijk altijd wint bij het maken van zijn beslissingen in de auto en dat zou het ook voor jou als ondernemer kunnen doen.

Steeds meer software voor webwinkeliers
Hoe zit het dan met Exact en webwinkeliers? Ooit werkten we met spreadsheets en diverse programma’s en was de gemiddelde order verwerken al een aardige klus. Tegenwoordig schiet onze webwinkelsoftware de orders automatisch in, checken we de omzet via de mobiele app, werkt de koppeling met je bank de betalingen bij en worden voorraadstatus en track & trace automatisch gestuurd. Er zijn nu zelfs al webwinkeliers die voor het orderpicken de software van Exact Online gebruiken. Als webwinkelier zou je tegenwoordig dus met de software van Exact, wat ooit niet meer was dan een boekhoudpakket, uit de voeten kunnen wat betreft je ERP, CRM, WMS, klantenservice en –uiteraard- je boekhouding. Het kan hard gaan…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten