‘Een nicheproduct alleen is niet genoeg’

‘Een nicheproduct alleen is niet genoeg’

De meeste mensen zullen Eduard de Wilde kennen als een digitaal strateeg van het bureau VODW. Daarnaast is hij ook als zelfstandige actief in de ecommerce met zijn eigen webwinkel Helfi. Ecommerce News ging met hem in gesprek over de kansen van nichespelers versus retailreuzen.

Helfi is een webwinkel waar je producten voor de Bulletproof Lifestyle kunt kopen. De Bulletproof Lifestyle combineert het paleo-dieet met moderne technologieƫn en wetenschappelijke inzichten. Het idee is dat je met voeding, bewegen, ontspannen en slaap de biochemische processen in je lichaam kunt optimaliseren. Het beloofde resultaat is een verbeterde weerstand, makkelijke gewichtscontrole, verbeterde cognitieve prestaties en minder snelle veroudering. Sinds september is Eduard gecertificeerd Bulletproof-coach en met zijn webwinkel verkoopt hij inmiddels internationaal.

‘Omzet 2017 door grens van Ć©Ć©n miljoen euro’

Dat is nogal wat. Zeker als je bedenkt dat hij eigenlijk gewoon fulltime digitaal strateeg is bij het marketingadviesbureau VODW. De webwinkel is voor ‘erbij’ maar dat maakt het niet minder serieus. Eduard is eind 2013 met de webwinkel gestart, vorig jaar was de omzet verdubbeld en dit jaar zelfs verdrievoudigd. Het streven voor komend jaar wil Eduard liever niet prijsgeven, maar dat de omzet door de magische grens van Ć©Ć©n miljoen euro gaat, is zeker. “Als dat zelfs niet lukt, is het jaar Ć©cht verknald.”

EĆ©n miljoen omzet voor een ‘bijbaan’ is bizar te noemen. Natuurlijk doet hij het niet alleen, maar zijn vrouw met wie hij de webshop samen heeft, heeft daarnaast eveneens een fulltime baan en de studenten van wie je de namen op de site leest, zijn voor een groot gedeelte bezig met blogs of het onderzoeken van de effecten van de producten. Veel dagelijkse handelingen zijn uitbesteed aan een fulfilmentspeler en marketingbureau. Eduard kiest er bewust voor om zijn bedrijf overzichtelijk en schaalbaar te houden. “Een virtueel bedrijf is kwetsbaar, maar als het lukt is alles mogelijk.”

‘Nicheproducten zijn niet genoeg’

Het digitale speelveld heeft Eduard zijn speciale interesse en hij is overtuigd dat de omzetten daarin zelfs bij nichespelers omvangrijk kunnen worden. “Ik verkoop nu misschien koffie en repen, maar om het effect daarvan te kunnen meten kan ik ook bloedtesten of hardware verkopen.” Eduard is dan ook van mening dat een nicheproduct niet voldoende is. “Het moet passen bij een unieke levensstijl en in dat segment moet je kunnen domineren. Alleen een leuke Adwords-campagne of blog voor je producten is daarom niet genoeg, want dat betekent dat je alleen de klant bereikt die al aankoopgericht aan het zoeken is.” Volgens Eduard moet je dat scenario voor zijn, anders belandt je klant bij een alternatief van een groot warenhuis. Je moet het probleem kunnen oplossen voordat je klant goed en wel beseft dat hij die heeft. “Daarvoor moet je ‘domein-autoriteit’ zijn en klanten op de juiste wijze kunnen inspireren en adviseren.”

Screenshot van de webwinkel van Helfi

Met Helfi groeide Eduard uit tot het grootste Bulletproof-platform van Europa, al erkent hij direct dat hij ook nog grote stappen moet maken in zijn segment. De grootste struikelblokken ervaart hij in de uitvoering. “De belangrijkste kwaliteit van een ondernemer is om met non-kwaliteit om te kunnen gaan. Het ideale plaatje verzinnen is lastig, maar om die over te kunnen brengen bij anderen zodat die precies doen wat jij van hen verwacht, dat is een wereld op zich. Dat maakt Helfi voor mijn werk bij VODW ook zo leuk, want nu ervaar ik wat mijn klanten ervaren. Ik sta nu echt met mijn poten in de modder en zie dat je iets wel helder voor jezelf kunt hebben, maar het realiseren is een ander verhaal.”

Anticiperen op Bol.com en Amazon

“Natuurlijk zie ik theoretische bedreigingen. Als Bol.com mijn producten gaat verkopen, of als Amazon komt en de internationale spelers op onze markt komen. Dit type spelers bedreigt het bestaansrecht van de hele retail, dus ook die van mij. Maar ik ben ervan overtuigd dat je met een goed concept daarop kan anticiperen. Dagelijks adviseer ik organisaties hoe ze die stip op de horizon moeten leggen en scenarioplanning kunnen toepassen om mee te veranderen als die stip beweegt. Dat moet ik dus ook voor mezelf doen.”

“Ik heb helder op mijn netvlies waar ik naar toe wil, maar in een virtueel bedrijf ben je net zo sterk als de zwakste schakel. Het kan me mateloos irriteren als ik een bezoeker via marketing binnenhaal op mijn site, overtuig van mijn producten, zover krijg dat die een aankoop doet en ik er vervolgens achter kom dat er in de gehele keten toch een kink in de kabel zat omdat bijvoorbeeld een bepaalde sitefunctie niet goed functioneert of de bezorger van PostNL z’n dag niet had. Ik maak zelden mee dat leveranciers echt waarmaken wat ze beloven. Daar mee om kunnen gaan, is volgens mij de grootste kwaliteitseis voor ondernemers. Maar als je elk probleem en iedere fout of storing eigenwijs als verbeterpunt of efficiĆ«ntieslag kunt zien, en je blik stoĆÆcijns op die gewenste doelstelling kunt houden, wordt uiteindelijk alles mogelijk. Daar ben ik van overtuigd.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten