menu

Ecommerce in Nederland was €4,9 miljard waard in eerste kwartaal

Consumenten in ons land hebben gezamenlijk voor 4,89 miljard euro online geshopt in het eerste kwartaal van dit jaar. De online bestedingen zijn hiermee dertien procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, die sinds 2015 vier keer per jaar wordt uitgevoerd. In totaal werden er in de eerste drie maanden van dit jaar 40,82 miljoen online aankopen gedaan, wat 19 procent meer is dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Het aantal online kopers in de gemeten periode steeg met 2 procent naar 11,1 miljoen.

Gedurende de eerste drie maanden van dit jaar werd er 2,34 miljard euro online uitgegeven aan producten, wat daarmee bijna een kwart gegroeid is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. We zijn vooral online meer gaan spenderen aan producten zoals schoenen, speelgoed en elektronica. De grootste groei was waarneembaar bij food/nearfood en schoenen en lifestyle.

Groei in ecommerce Q1 2016

‘Opleving detailhandel door stijgende verkoop webwinkels’

“De opnieuw stijgende trend van online productaankopen is opvallend”, zo zegt Wijnand Jongen. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 23,48 miljard euro in het eerste kwartaal van dit jaar, dan bedraagt het online aandeel inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2016

Tags

Reacties