menu

Ecommerce Insights, events met inhoud

Ecommerce Insights, events met inhoudVoor webwinkeliers is er natuurlijk elke week wel wat te doen. Sinds kort kunnen daar enkele seminars van ecommercebureau Guapa Media aan worden toegevoegd. Afgelopen donderdag werd alweer de derde van 2014 gehouden en ook komend jaar staan er drie op het programma. Wat kun je van zo’n dag eigenlijk verwachten?

Webwinkeliers hoeven zich niet te vervelen. Jaarlijks zijn er natuurlijk grote evenementen als de Webwinkel Vakdagen en Shopping Today van Thuiswinkel.org, maar daarnaast zijn er ook nog allerlei instanties die door het hele land kleinere events organiseren. Met wisselend succes, want juist door het grote aanbod is de webwinkelier meestal niet bereid veel neer te leggen voor een informatieve dag. Van initiatieven die georganiseerd worden door een of enkele commerciële partijen zijn onze verwachtingen dan ook vrij beperkt.

Openhartig verhaal Beslist
Bij Ecommerce Insights bleek dat gelukkig niet het geval. Afgelopen donderdag mochten we daar een vijftal presentaties bijwonen en die waren het bezoeken waard. Organisator Guapa Media die zelf aftrapte met ietwat saaie trends (“omnichannel wordt het helemaal!” Uhm… gaap?), werd gelukkig snel afgewisseld door Thomas Ruijter van Beslist die een goed verhaal hield over het reilen en zeilen van die onderneming. Van Beslist hadden wij al een tijdje geen presentatie meer gezien en eigenlijk zijn alle vergelijkingssites vaak afwezig op het podium. Deze presentatie was dus het bezoeken zeker waard. Thomas vertelde over de effecten van tv-reclames en de sponsoring van de schaatsploeg, maar deelde ook enkele bedrijfscijfers met ons. Verder was hij opvallend openhartig rond het CPS-model. Duidelijk te merken was dat er in de zaal zeker wel oren waren naar de mogelijkheden die Beslist biedt.

Daarna was het de beurt aan Michel Tel van Datona. Hij kwam met tips om je conversie te verhogen tot boven die standaard 2-3% waar de meeste webwinkels zo rond blijven hangen. Hoe dan? Uiteraard ook bij Michel door te A/B-testen, reviews te verzamelen, je te onderscheiden en te kijken naar je bezoekers. Als je net een conversie-presentatie of workshop hebt gevolgd zul je veel van de tips herkennen, maar een opfrisbeurt rond conversieoptimalisatie is zelden verkeerd. Wanneer heb jij het laatste Analytics-onderzoek verricht en weet jij dus wel waar je bezoekers afhaken?

“E-mail verleidt het vaakst tot online aankopen”
Volgens dit weblog leek Dick de Zwart van Mailplus bijna de dagwinst als beste spreker te kunnen pakken. Hij kwam met een pakkend en enthousiast verhaal over e-mailmarketing. E-mail biedt repeterende omzet zonder noemenswaardige extra kosten, zolang je nieuwsbrief maar groeit en je bezoekers hem kunnen waarderen. Bij de klant waar Dick over presenteerde leek dat het geval. Er worden daar 3 à 4 verschillende nieuwsbrieven verstuurd aan zo’n honderdduizend gebruikers. En die waarderen het, want het nieuwsbriefbestand groeit als we Dick mogen geloven. Het ging echter mis toen Dick de cijfers van de beste nieuwsbrief toonde. Die genereerde in dit geval een omzet van net boven de vijfduizend euro met een nieuwsbrief die honderdduizend leden heeft, die ook nog eens vijf euro korting krijgen bij inschrijving. En dat bij een webwinkel die kleding verkoopt en dus van die vijfduizend euro naderhand weer aardig wat in retouren moet gaan inleveren. Dat verwatert de businesscase van Mailplus helaas zodanig dat wij begonnen te twijfelen of hier wel werkelijk geld werd verdiend. Los daarvan was het wel een boeiend verhaal. Het was vooral interessant om te zien hoe die database van honderdduizend wordt opgebouwd en ingezet zonder dat er wordt ingeboet op de aantallen.

Op het evenement was ook Bol.com aanwezig, dat de dag mocht afsluiten met een verhaal waarin zowel retentie, conversie als traffic genoemd werden. Het werd gepresenteerd als dé keynote van de avond maar het jammere van Bol.com is dat we allemaal de webwinkel prima kennen en volgen en dus allemaal wel weten dat de traffic groeit, het aanbod groeit en dat wederverkopers prima zaken doen. Het was helaas dus een keynote zonder nieuwe inzichten.

Het moge duidelijk zijn dat wij een kritisch publiek zijn en ons niet zomaar vermaakt voelen. Maar een openhartig verhaal van Beslist, duidelijke handvatten van Datona om een conversie-slag te maken en – ondanks dat we kritisch zijn over de cijfers – een zeer prettige presentatie met duidelijke tips van Mailplus, maakten voor ons het bezoek meer dan waard. De goede locatie binnen de Jaarbeurs Utrecht en een goedverzorgde borrel – inclusief de door ons altijd gewaardeerde bitterballen – maakt dat we hier toch wel Guapa Media moeten complimenteren met een prima middag. Dit was duidelijk een uniek event waar je als bezoeker wel wijzer van thuiskomt. Wij zien dus graag uit naar de volgende editie!

Tags

Verder lezen

Reacties