Ecommerce Insights: apathisch langs de zijlijn staan is geen optie

Ecommerce Insights: apathisch langs de zijlijn staan is geen optie

Met vrijwel wekelijks een event op het programma hoeven webwinkeliers zich niet te vervelen. Naast de grote evenementen die honderden zo niet duizenden bezoekers trekken, zijn er ook diverse instanties die kleinere bijeenkomsten organiseren. Een daarvan is Guapa Media, die afgelopen donderdag alweer de vijfde editie van de Ecommerce Insights verzorgde.

Ecommerce Insights, dat volledig in het teken van fulfilment stond, werd afgetrapt door Jeroen Dekker van efulfilmentbedrijf Active Ants. Hij illustreerde het belang van trends. Want wie de toekomst ziet, weet welke stappen hij moet nemen. Bij Active Ants is robotisering momenteel een hot item. Het bedrijf zal niet à la minute overgaan tot een volledige robotisering van het magazijn, maar de mogelijkheden van een volledig geautomatiseerd proces worden zeker onderzocht. Als je mee wilt gaan met de concurrent, is apathisch langs de zijlaan staan geen optie. Ook signaleerde Jeroen dat same day delivery geen luxe meer is, maar de nieuwe standaard wordt.

‘Investeren in de last mile’
Nando van Essen van UC logistics riep iedereen op om te investeren in de last mile. Want ook al heb je je hele logistieke proces op orde, als je er niet in slaagt om op het gewenste adres van de consument te kunnen bezorgen, mis je alsnog de boot. Het was voor hem dan ook niet verrassend dat een bedrijf als Amazon 15% van het budget aan marketing besteedt en maar liefst 40% aan ecommerce-fulfilment. Máár stelde hij: houd het simpel. “De logistieke service is een commerciële kans, maar maak er geen kermis van. Het gaat om de hoofdlijnen.”

Vertrouwen en samenwerking belangrijk in logistiek
Otto Spaan van TNT Innight en Robin Dragstra van deBuren vertelden over hun samenwerking. Met behulp van klantcase Wasco illustreerden zij in de Jaarbeurs hun toegevoegde waarde. Waar TNT Innight voorheen de afleveringen van de groothandel tot in de auto van de monteur of met behulp van een sleutel op locatie deed, kan dit nu in de lockers van deBuren. En dat allemaal voor 07:00 uur zodat de monteurs meteen aan de slag kunnen. Oorspronkelijk was Wasco voor beide heren een afzonderlijke prospect, maar de mannen besloten om de krachten te bundelen. Want vertrouwen en samenwerken is volgens de heren het sleutelwoord in de logistiek. Dat wil niet zeggen dat deBuren niet met andere logistieke bedrijven gaat werken. Robin: “Je kunt ons zien als een vriendelijk kwispelende labrador die met iedereen wil samenwerken.”

’12 dagen levertijd? Heel gebruikelijk’
Keynote-spreker Sven van Gucht sprak over het succes van Vente-Exclusive. Na drie presentaties die voornamelijk gingen over de rat race van de cut-offtijden, een zo snel mogelijke levering en retourlogistiek was het verhaal van Sven heel verfrissend. Hij legde uit dat de private flashsale site geen voorraden inkoopt maar reserveert. Dagelijks worden er drie à vier nieuwe sales geopend, die veelal andere producten omvatten en ook nog eens door elkaar heen lopen. Daarnaast ligt de voorraad gemiddeld maar twintig uur in het magazijn, maar is een levertijd van twaalf dagen heel gebruikelijk. Op logistiek vlak zorgt dit voor pertinente uitdagingen. De manier waarop Vente-Exclusive het klantbelang altijd voorop stelt, zorgde vorig jaar voor het winnen van de award  ‘Logistieke Webshop van het Jaar’. Pluspunten voor Guapa Media dat ze deze Belg met een goed gevoel voor humor als keynote-spreker wisten te strikken.

Wie regelmatig logistieke events bezoekt, zal waarschijnlijk niet heel veel nieuwe inzichten hebben gekregen. Toch waren de presentaties het bezoeken waard. Het was erg leuk om geen monologen met de nieuwste bevindingen en talloze cijfers voorgeschoteld te krijgen, maar praktijkvoorbeelden en een eigen visie op de veranderingen. Daarnaast zorgde de intieme setting voor veel interactie met het publiek. En omdat de sprekers ook elkaars presentatie bijwoonden, sloten de verhalen goed op elkaar aan. Al met al is Ecommerce Insights volgens ons een blijvertje op de evenementenkalender.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten