menu
lightspeed ecommerce

Ecommerce in Europa: groei neemt af

Ecommerce in Europa: groei neemt af

De ecommerce-industrie in Europa was vorig jaar 636 miljard euro waard, wat een stijging is van 14,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Voor dit jaar wordt echter een groei verwacht van zo’n 12,7 procent. De volledige impact van het coronavirus wordt volgend jaar pas zichtbaar.

Door de uitbraak van het coronavirus in Europa hebben veel webwinkels overuren gedraaid en zijn fysieke retailers in sneltreinvaart overgestapt naar online verkopen. Dit zal echter dit jaar naar verwachting niet leiden tot een sterkere groei van de Europese ecommerce dan vorig jaar.

West-Europa meest ontwikkelde ecommerce-markt

Dit blijkt uit het Europe 2020: Ecommerce Region Report van Ecommerce Europe. Hierin wordt ook duidelijk dat West-Europa nog steeds de meest ontwikkelde ecommerce-markt van Europa is. Deze regio is goed voor maar liefst 70 procent van de totale ecommerce in Europa. Ook heeft West-Europa het hoogste aantal online shoppers (83 procent).

West-Europa heeft van alle regio’s het hoogste aantal online shoppers.

Flinke groei bij Roemenië en Bulgarije

De grootste groei op ecommerce-gebied is echter vooral te vinden in het oosten van Europa. Vorig jaar namen zowel de omzet van Roemenië als die van Bulgarije met 30 procent toe. Dit zijn ook de twee landen met de laagste percentages online shoppers (respectievelijk 31 en 29 procent).

Ook Spanje liet met 29 procent een mooie omzetontwikkeling in de b2c-ecommerce zien. De minste groei is waarneembaar bij België (7 procent), Ierland (7 procent), Oostenrijk (4 procent) en IJsland (3 procent).

Het rapport toont verder aan dat het Verenigd Koninkrijk het hoogste percentage online shoppers heeft, namelijk 94 procent. Het land wordt op gepaste afstand gevolgd door Denemarken (86 procent), Duitsland, Nederland en Zweden (alle drie 84 procent).

Nederlander gehecht aan Nederlandse webshops

Nederland staat aan kop wat betreft het kopen bij nationale webwinkels (95 procent). Polen volgt met 94 procent. In Malta en Cyprus wenden consumenten (respectievelijk 96 en 95 procent) zich vooral bij buitenlandse webwinkels.

Nederland staat aan kop wat betreft het kopen bij nationale webwinkels.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch