Ebay-logo wordt rood, gelijk paniek
Het leek eBay wel leuk om haar bekende kleurrijke logo te veranderen in een compleet rode merknaam. De vele verkopers op de site dachten daar echter anders over. Zo dacht één webwinkelier zelfs dat hij op een scamsite was terechtgekomen!
Zelf hebben wij, toen we nog als Webwinkel Weblog door het leven gingen, ook wel eens een iets ander logo gebruikt. Dit was ook met name rond de feestdagen, om een leuk tintje aan de website te geven en zo ook een beetje te laten zien dat we erg actueel zijn.
‘Word ik gescamd?’
Maar als écht grote website kun je dat maar beter niet doen, zo ondervond eBay. Op het forum regende het klachten, vragen en opmerkingen over het feit dat het eBay-logo niet rood-blauw-geel-groen was, maar alleen maar rood. “Ik was net bezig met het aanmaken van een advertentie, toen ik het rode logo zag. Ik vroeg me af of ik wel op de juiste pagina zat of dat ik gescamd werd”, zo valt te lezen op Ecommercebytes.
Veel verkopers gebruikten de logowijziging om wat steken uit te delen aan de marktplaats. “Ik kan nog steeds niet switchen naar de klassieke verkoperspagina, of verkopen op de nieuwe, vanwege popup-fouten, maar eBay verandert… het logo.” Een ander verwoordt het als volgt: “Van al mijn problemen met eBay, zou dit het niet in de top 500 maken.”
‘Geen paniek, fijne feestdagen’
Een moderator van eBay heeft inmiddels gereageerd op de kritiek en uitgelegd dat visuele veranderingen aan het logo geen reden tot paniek zouden moeten zijn. “Dit is gebruikelijk rond de feestdagen en we hebben in de afgelopen jaren wel vaker veranderingen doorgevoerd aan het logo. Fijne feestdagen!”
Een andere verkoper merkte cynisch op dat eBay op z’n minst een mailtje had kunnen sturen om uitleg te geven over de logowijziging. “Pff, ze mailen me iedere keer als ik ook maar kijk naar een product waar ik niet eens in ben geïnteresseerd om het te kopen.”
Er werden ook grapjes gemaakt over de kleur. De een vroeg zich af of het was omdat eBay wellicht rood stond, terwijl de ander opmerkte dat het de bloeddruk was van een eBay-programmeur die omhoog ging.
Ebay is zeker niet het eerste grote bedrijf dat kritiek krijgt te verduren, omdat ze iets aan de bekende huisstijl veranderen. Zo brengt Starbucks al sinds 1997 op een zeker moment in het jaar een speciale beker uit om de feestdagen in te luiden. De beker is vaak fraai versierd met allerlei sneeuw- en kerstversiersels, maar in 2005 koos het koffiemerk voor een zeer simpele rode beker. Critici zagen dit als een aanval op het kerstfeest en zelfs het christendom.
Reacties