menu

Digitale content populair tijdens feestdagen

Digitale content populair tijdens feestdagenVan plan om met kerst weer héél origineel iemand een boxershort of deodorant kado te doen? Waarom niet een ebook, game-download of iTunes Card? Uit Amerikaans onderzoek blijkt namelijk dat veel consumenten van plan zijn om tijdens de feestdagen digitale content kado te doen.

Financieel zijn het niet heel rooskleurige tijden in Amerika. En dat uit zich ook in de uitgaven tijdens het zogeheten feestseizoen, de periode vol feestdagen waarbij er traditioneel weer veel gespendeerd wordt. Onderzoeksbureau Kantar Retail verwacht dat de verkoop van de totale detailhandel met slechts 2,8% zal toenemen, de helft van het percentage waarmee het het vorige feestseizoen toenam.

Kwart koopt digitale content
Het feit dat veel consumenten van plan zijn om digitale content te kopen, mag dan ook een lichtpuntje heten. Van de door GetElastic meer dan duizend ondervraagde ‘holiday shoppers’ zei 27% dat ze virtuele goederen gingen aanschaffen in november en december. Vooral de jongere consumenten, vaak toch de early adopters van elektronica en degenen die het meest online kopen, zijn veel meer dan de gemiddelde consument geneigd om digitale content aan te schaffen. Vooral mannen zijn fan van de virtuele goederen.

 

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat maar 15% van de holiday shoppers van plan was om dit jaar meer te kopen. Bijna een op de twee ondervraagden ging evenveel uitgeven en een op de vijf zei juist minder te gaan spenderen. Bij de consumenten die digitale content kopen zei echter dertig procent meer te gaan uitgeven dit jaar, tegenover 13% die aangaf minder te besteden.

 

De mensen die digitale content kopen besteden over het algemeen ook al meer geld aan de feestdagen dan hun niet-digitale content kopende mede-consumenten. Die laatste groep geeft gemiddeld 349 dollar uit, terwijl de holiday shoppers die digitale content kopen gemiddeld 440 dollar uitgeven, een significant verschil.

Verdienen aan digitale content
Eerder dit jaar schreven we al over grote spelers als Google, Apple en Facebook die flink geld verdienen met de verkoop van digitale content. In de vorm van advertenties, downloads, muziek en extra opties in spelletjes weten zij jaarlijks miljoenen dollars binnen te halen. Van origine offline opererende bedrijven als Mattel en Lego spelen handig in op deze digitale trend, door zogenaamde ‘app-cessoires’ op de markt te brengen: fysieke producten die interactief te koppelen zijn aan Apple-gadgets als de iPad. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld een styluspen waarmee je op de tablet van Apple tekeningen kan inkleuren, of een spel waarbij je met Lego-steentjes moet nabouwen wat er op het display wordt getoond:

Voordelen van digitale content
Het grootste voordeel van digitale content ten opzichte van fysieke producten is dat ze op het allerlaatste moment aangeschaft en direct geleverd kunnen worden. Vooral tijdens de feestdagen, waar veel mensen nog op het laatste moment iets moeten kopen, kan dit een slimme oplossing zijn. Wat voor de ondervraagden ook meetelde, is dat er voor de digitale content geen verzendkosten worden gerekend. Ook is er geen noodzaak om het te laten inpakken of te verzenden. Andere voordelen: het kan wereldwijd verstuurd worden, het neemt minder plaats in dan fysieke presentjes, het is milieuvriendelijker, het is gemakkelijk te vervangen als het kwijtgeraakt of beschadigd is, er zijn vaak meer betaalopties en het is in sommige gevallen zelfs goedkoper dan de fysieke versie (denk bijvoorbeeld aan cd’s).

Als webwinkel kun je natuurlijk ook inspelen op deze trend door zelf digitale content aan te bieden of de verspreiding ervan mogelijk te maken door applicaties van derden. Zo kan je aan je loyale kanten, of bijvoorbeeld aan hen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief, iTunes-tegoed weggeven. En aan de mensen die jouw Facebook-pagina liken, kan je Facebook Tegoedpunten geven.

Het volledige onderzoek is hier (pdf) te lezen.

Tags

Reacties