CCV Shop claimt primeur met b2b-oplossing

CCV Shop claimt primeur met b2b-oplossing

CCV Shop heeft enkele uitbreidingen gelanceerd voor haar software. De aanbieder biedt nu naar eigen zeggen een complete set aan b2b-functionaliteiten. Ze claimen hiermee zelfs de primeur in de SaaS-markt en mikken nu op grote b2b-spelers. “De Sligro? Waarom niet?”

CCV Shop biedt webwinkelsoftware tegen een vast maandelijks tarief. Het is een van de oudere aanbieders in Nederland en naar eigen zeggen maken zelfs 17.000 webshops gebruik van de software. Hier zitten natuurlijk ook veel minder actieve webshops tussen, maar hoeveel webwinkeliers dagelijks iets verkopen wil CCV Shop niet zeggen.

Specifieke prijzen, betaalmethoden en aanbod per klant(groep)

Maar bij CCV Shop zijn het vooral consumentengerichte webwinkels aan de onderkant van de markt. En dat zijn vaak zelfs webshops zonder voorraad, want CCV staat bekend om haar koppelingen met groothandels die ook dropshippen. Het mag duidelijk zijn dat de b2b-markt naar totaal andere functionaliteiten op zoek is.

Dit ontdekte ook CCV Shop, dat al wel wat b2b-functies had, maar nu enkele grotere uitbreidingen heeft gelanceerd zoals specifieke prijzen of betaalmethoden per afnemer of gebruikersgroep. En recent nog een offerte-module. Zeker interessant voor spelers die buiten hun consumentenwebshop soms ook met bedrijven zakendoen.

B2b-commerce tot op heden totaal andere markt

Maar naar eigen zeggen gaan ze nu nóg een stapje verder. Ze claimen de eerste complete SaaS-oplossing te hebben voor de b2b, al leek ons dat in eerste instantie vooral grootspraak. B2b is een totaal andere markt en om te beginnen is daar de koppeling met bijvoorbeeld leveranciers of ERP-systemen essentieel. Bij CCV Shop komen we zelfs een vrij gangbaar pakket als Microsoft Dynamics niet tegen.

Maar ook qua functionaliteiten zijn gebruikersgroepen en prijsklassen meestal niet genoeg. In de b2b staan de afnemers vaak wel in contact met de consument waardoor levertijden, live voorraadstatus en verschillende tarieven op verschillende momenten mogelijk moeten zijn. Denk aan een fietsenmaker die hetzelfde product voor een ander tarief wil zien als de klant meekijkt, of wanneer hij deze inkoopt.

Ook het aankoopproces is in de b2b met dealers en tussenschakels meestal compleet verschillend. Denk aan afnemers die de klant zelf toegang willen kunnen geven per productgroep, met verschillende rechten, tarieven en voorwaarden die ook nog eens bijna realtime kunnen verschillen.

‘CCV Shop is écht completer dan de rest’

Bas Vaanholt, die na lang bellen uiteindelijk het gesprek met ons wil aangaan, bevestigt telefonisch dat CCV écht de primeur heeft voor de b2b. Als we namen noemen als Intershop, Sana Commerce of Cloudsuite is hij laconiek. “Blijkbaar zijn die minder compleet”, is hij van mening.

Bas ziet eigenlijk helemaal geen beperkingen. Ook de koppelingen met leveranciers, voorraadbeheer en logistiek ervaart hij niet als struikelblok. Als we doorvragen wordt het Bas iets te gedetailleerd en geeft hij aan niet alle wensen van de hele wereld te kennen, maar dat CCV Shop wel echt grote b2b-klanten aan zich wil gaan binden.

‘De Sligro als klant? Waarom niet!’

Al is dat volgens Bas ook al het geval met het huidige klantenbestand. “Ik ken de Twinkle100 niet uit mijn hoofd, maar we bedienen ook grote consumenten-retailers. Qua b2b kunnen we nog veel meer. De Sligro als klant? Waarom niet. Wij kunnen inderdaad van friettent tot restaurant product- en prijsgroepen maken en op dat vlak een soortgelijke functionaliteit aanbieden.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten