CCV Shop: ‘Appstore bleek schot in de roos’
Rond de Webwinkel Vakdagen van 2015 lanceerde CCV Shop een heuse eigen appstore. In eerste instantie met ongeveer twintig apps waarbij de ondernemers terughoudend waren over de verwachtingen voor het einde van het jaar. Onnodig, want ruim een jaar later zien we dat vrijwel elke CCV Shop één of meerdere apps heeft geïnstalleerd.
CCV Shop lanceerde in januari 2015 haar eigen appstore. Rutger Koebrugge, verantwoordelijk voor dit nieuwe project, was toen overtuigd dat hij op de beurs toch al twintig apps zou kunnen noemen maar durfde over het hele jaar geen voorspelling te doen. Inmiddels is de appstore ruimschoots de honderdste app voorbij. En sinds vandaag is het mogelijk om apps te sorteren op basis van populariteit. Handig, want in rubrieken als vergelijkingssites zijn er inmiddels al 31 beschikbaar en volgens Ivo Rupert, een van de directieleden, groeit die rubriek nog altijd door.
‘Bijna alles via apps mogelijk’
Nog niet alles is mogelijk via de appstore. Zo zien we daar als keurmerk vooral Webwinkelkeur groots staan en zijn andere keurmerken onzichtbaar. Ivo Rupert geeft aan dat klanten wel gebruik kunnen maken van keurmerken als Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk, maar dat die niet via de appstore zijn te koppelen en zo zijn er meer. Maar los hiervan biedt de appstore wel een mooi scala aan mogelijkheden. Vooral de kortingsbonnen-app is populair. Uit zijn hoofd geeft Ivo aan dat misschien wel negen van de tien webshops deze hebben geïnstalleerd. Andere populaire apps zijn die van Mailchimp of de Winkelwagen Korting-app.
‘Nieuwste app is heus huzarenstukje’
De appstore bleek achteraf gezien een schot in de roos, aldus het bedrijf. Ivo zelf is vooral trots op de nieuwste gratis app, die is in eigen huis ontwikkeld en maakt een multistore-omgeving beschikbaar. “Die app is een écht huzarenstukje. Sinds vandaag is het mogelijk om apps te sorteren op populariteit en ik denk dat deze snel als een van de eersten in haar rubriek te vinden zal zijn. Hoeveel mensen er gebruik van maken? De populariteit is gemeten aan de hand van installaties, dus als één webwinkelier twintig webwinkels heeft en die nu via één dashboard gaat beheren dan wordt de app dus wel twintig keer geïnstalleerd. Dat gezegd hebbende zou het mij niet verbazen als in korte tijd deze app bij een derde van al onze webwinkels geïnstalleerd staat.”
Reacties