Bol.com telt 42.000 externe verkopers

Bol.com telt 42.000 externe verkopers

Het aantal externe verkopers op Bol.com is hard gestegen. In december vorig jaar was er een stijging van 160 procent te zien in vergelijking met een jaar eerder. De teller stond vorige maand op 42.000 partners, verdeeld over Nederland en België.

Het gaat hierbij om actieve partners. Bol.com definieert die als verkopers die in de afgelopen 365 dagen minstens één artikel hebben verkocht. Eind vorig jaar waren dat er dus 42.000, tegenover ‘slechts’ 26.000 een jaar eerder. Dit blijkt uit de PlatformMonitor [pdf], dat de Ahold-dochter vanaf nu elk kwartaal gaat delen.

Recent lijkt de groei in het aantal externe verkopers vooral te komen uit België. In het vierde kwartaal nam het aantal Belgische partners namelijk met 8 procent toe, terwijl het aantal Nederlanders steeg met 6 procent.

 Bol.com is eerder een platform dan een retailer.

Aandeel Bol.com als retailer is kleiner geworden

Eigenlijk kan Bol.com nu beter een platform worden genoemd dan een retailer, want het aandeel pakketjes dat werd verkocht door externe verkopers is sinds vorig jaar hoger dan het aandeel dat door Bol.com zelf werd verkocht. Momenteel ligt het aandeel in Nederland op ruim 55 procent en in België op meer dan 60 procent.

Het aandeel externe verkopers (partners) op Bol.com
Het aandeel externe verkopers (partners) op Bol.com

De populairste white spots op Bol.com

Sinds een tijdje deelt Bol.com met haar partners wat de zogenaamde white spots zijn. Dit zijn producten die consumenten zoeken op de website, maar niet kunnen vinden. Oftewel: hier liggen kansen voor verkopers!

In het laatste kwartaal van vorig jaar begaven zich onder de populairste white spots onder andere de videogame Fall Guys: Ultimate Knockout, schoonheidsproducten van Rainpharma en de aroma-diffuser van Geurwolkje.

Klanten zoeken naar een Fall Guys-spel, maar vooralsnog verkoopt niemand op Bol.com het.

Ruim 12 miljoen actieve klanten

In de PlatforMonitor deelt Bol.com ook cijfers over haar klanten. Zo telde de website aan het eind van vorig jaar ruim 12 miljoen actieve klanten. Ook nam het aantal bezoeken in het laatste kwartaal flink toe, in vergelijking met het kwartaal ervoor. “Opvallens is dat de groei in België nog sterker is dan in Nederland.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten