Blijft EMOTA de eeuwige tweede achter Ecommerce Europe?

Blijft EMOTA de eeuwige tweede achter Ecommerce Europe?

Ecommerce Europe en EMOTA zijn twee pan-Europese ecommerce-organisaties die opkomen voor het belang van ecommerce in Europa. Aangesloten zijn diverse nationale ecommerce-associaties, maar wie de ledenlijsten van deze twee belangenbehartigers bekijkt, valt het op dat Ecommerce Europe meer vooraanstaande leden heeft. Twee leden die zelfs van beide lid waren, zijn nu nog alleen lid van Ecommerce Europe. Zal EMOTA altijd de tweede viool blijven spelen?

Ergens is het wel cru te noemen. Ecommerce Europe ontstond immers nadat Thuiswinkel.org in 2010 uit EMOTA stapte, destijds de enige Europese koepelorganisatie voor nationale ecommerce-associaties. EMOTA werd in de jaren zeventig opgericht om op te komen voor de belangen van postorderbedrijven en direct marketing-bedrijven. Volgens Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen is de club er echter niet goed in geslaagd om mee te groeien met de ecommercemarkt. “Het is van oudsher een club van traditionele verkopers op afstand”, zo zei hij toen.

Ecommerce Europe ontstond na onvrede bij EMOTA

Destijds sprak Thuiswinkel.org al de wens uit om zelf een Europese belangenvereniging voor ecommerce-associaties op te richten. Ook werd er toen al gesproken over een pan-Europees keurmerk, iets wat zowel EMOTA als Ecommerce Europe vorig jaar eindelijk lanceerden.

In februari 2012 werd dan eindelijk Ecommerce Europe opgericht. Het sloot al snel branche-organisaties uit Nederland, België, Denemarken, Italië, Noorwegen en Zweden aan. Ecommerce Europe groeide in de loop der jaren uit tot een serieuze belangenbehartiger van Europese webwinkeliers. Het had veelvuldig contact met ‘Brussel’, kwam op voor webwinkeliers en liet door middel van rapporten en studies zien over relevante kennis te beschikken.

De grootste ecommerce-associaties naar Ecommerce Europe

Ondertussen ging EMOTA  zich ook steeds meer met ‘Brussel’ bemoeien en maakte het ’t ene na het andere  nieuwe lid bekend. Toch ontsnapt de organisatie niet aan het idee dat het in een Europees land vaak genoegen moet nemen met de tweede ecommerce-associatie van dat land.

Zo is in ons land (logischerwijs) Thuiswinkel.org bij Ecommerce Europe aangesloten, terwijl Webshop Keurmerk bij EMOTA zit. In België is Becommerce.be het vertegenwoordigende lid, terwijl het kleinere Safeshops.be de belangen van België vertegenwoordigt bij EMOTA. En in Duitsland zien we een soortgelijke verdeling: Händlerbund (meer dan 40.000 aangesloten webwinkels) is lid van Ecommerce Europe, terwijl Bevh (10.500 webwinkels) bij EMOTA zit.

Roemeense associatie is nu lid van beide

Is Ecommerce Europe dan gewoon de beste partij voor het behartigen van belangen? Interessant in dit geval lijkt de case van ARMO, de Roemeense ecommerce-associatie. Die is op dit moment aangesloten bij zowel EMOTA als Ecommerce Europe, beide lidmaatschappen werden recent aangekondigd. Wij spraken met Florinel Chis, de uitvoerend directeur van ARMO, over deze dubbele aanmelding.

Hij zei dat het voor Roemenië een eerste stap is om kennis te maken met de Europese ecommerce-organisaties en het ecommerce-landschap. “Met deze stap beginnen we de activiteiten van elke organisatie te begrijpen en ontdekken we hoe zij te werk gaan en welke prioriteiten ze hebben. Volgens ons is de beste manier om hier achter te komen, door lid te worden en actief betrokken te zijn. Het is nu nog te vroeg om ook maar iets te zeggen over wat we hierna en met wie gaan doen.”

Volgens Marlene ten Ham, secretaris-generaal bij Ecommerce Europe, is ARMO niet de eerste associatie die zich bij beide Europese belangenbehartigers had aangesloten. Zij wist ons te melden dat het twee keer eerder is gebeurd en dat in beide gevallen het desbetreffende lid zich uiteindelijk alleen bij Ecommerce Europe heeft aangesloten.

Het lijkt erop dat Ecommerce Europe het beter voor elkaar krijgt om de belangen van webwinkels in Europa, en met name in Brussel, te behartigen. Is de kritiek die Wijnand Jongen in 2010 uitte over dat EMOTA niet goed genoeg meegroeide met de ecommercemarkt, dan nog steeds actueel?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten