Billink: Dit jaar door de grens van miljoen transacties

Billink: Dit jaar door de grens van miljoen transacties

Achteraf betalen is online zeker niet de meest populaire betaalmethode en in dat segment is Billink eigenlijk ‘maar’ de nummer drie. Hoe serieus kunnen we deze speler eigenlijk nemen? Zeer serieus, denkt Billink zelf. “De markt is booming, dit jaar gaan we ruimschoots door de miljoen transacties heen”, aldus medeoprichter Niels de Peuter.

Dat iDeal de markt van online betalingen in ons land domineert, mag duidelijk zijn. Creditcards doen het goed bij specifieke transacties, en lang zorgden traditionele acceptgiro’s ervoor dat er weinig ruimte was voor andere oplossingen. Ze waren er wel, maar qua pure aantallen transacties viel het vaak tegen. Maar daar is inmiddels wel verandering in gekomen.

Markt van online betalen enorm in beweging

In 2015 werden er zo’n 140 miljoen transacties verwerkt. Zo’n 80 miljoen waren iDeal, 13 miljoen creditcard en snelle groeier PayPal zat op ongeveer de helft daarvan. Daarna werden de marktaandelen vrij klein. Destijds zat Billink op zo’n honderdduizend transacties. Het jaar erop wist het tussen de 300 en 400 procent te groeien naar ruim een derde van een miljoen en dit jaar gaat het zelfs door de miljoen heen, zo schat Niels de groei dit jaar in.

“De miljoenste transactie zal misschien pas in december plaatsvinden, maar dat het gebeurt ben ik vrij zeker van”, zo zegt hij. Volgens Niels zit achteraf betalen enorm in de lift en doet Billink het procentueel misschien nog wel beter dan de marktleiders. “Onze grootste groei komt voornamelijk van nieuwe klanten. Dat waren spelers die voorheen nog geen achteraf betalen aanboden, maar er zitten ook heel wat overstappers tussen.”

‘Marktleiders laten grote gaten vallen’

De redenen van overstappen zijn divers, maar Niels maakt er geen geheim van dat Billink als nummer drie het niet van haar naamsbekendheid moet hebben. “Afterpay en Klarna zijn ontzettend groot en bekend, dus kiezen veel spelers om die reden voor die aanbieders. Billink moet het dus winnen op flexibiliteit. We werken bijvoorbeeld ook whitelabel of gaan in overleg met de webshop over welk risico die bereid is te nemen bij oninbare vorderingen.”

Risico dragen is niet leuk maar heeft volgens Niels veel gevolgen voor het tarief. “Billink is uit zichzelf al goedkoper dan de marktleiders. Daarnaast denken we graag mee hoe we het verder in de hand kunnen houden. Het delen van risico’s is daarbij belangrijk. Waarom zou je een ander bedrijf geld laten rekenen aan klanten die al jarenlang alle rekeningen netjes betalen? Al met al is Billink soms wel 50 procent goedkoper dan haar concurrenten.”

Billink nog lang niet uitgegroeid

Met één miljoen is de groei in absolute getallen het hoogste ooit, procentueel zou het met dat getal wel iets lager zijn dan vorig jaar. Toch ziet Niels nog alle kansen om snel door te blijven groeien. De marktleiders zullen ook komende jaren nog genoeg ruimte houden voor een sterke derde speler, en bang voor nieuwe concurrentie is hij niet direct.

Hij houdt nieuwe toetreders in de gaten en geeft aan dat het aanbieden van achteraf betalen minder makkelijk is dan het lijkt. De betaalsystemen van PSP’s laten lang niet alles zomaar toe. Een goede kredietcheck is enorm complex, en simpele zaken (denk aan de technische integratie van cadeaubonnen of loyaliteitsprogramma’s) duren bijzonder lang om goed op orde te krijgen, zo heeft Niels ervaren. “Wij zijn daar jaren mee bezig geweest en ik zie nieuwe toetreders al dat soort zaken niet zomaar tackelen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten